خبر اولسیاسی

بررسی پرونده‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی، برنامه سفر امروز مصطفی الکاظمی به ریاض

مصطفی الکاظمی امروز در راس یک هیئت وزارتی و به دعوت پادشاه عربستان به ریاض سفر خواهد کرد.

میدل ایست نیوز: «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیری عراق امروز چهارشنبه در راس یک هیئت وزارتی به عربستان خواهد رفت و قرار است در دیدار با مقامات عربستانی پرونده های مهمی را بررسی کند.

روزنامه الصباح عراق در این رابطه نوشته است که سفر الکاظمی به ریاض به دعوت «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان انجام می شود.

«حسین علاوی»، مشاور نخست وزیری عراق تاکید کرد که این سفر مهم است چرا که در شرایطی استثنایی انجام می شود و مقدمات آن را اعضای هیئت دولت و شورای هماهنگی عراق و عربستان در سفرهای پیشین فراهم کرده اند.

وی اشاره کرد که در این سفر پرونده های مورد اهتمام دو کشور از جمله راه های مقابله با بحران های فعلی منطقه و هماهنگی اقتصادی و حمایت از طرح های توسعه و سرمایه گذاری پیشنهاد شده توسط سازمان سرمایه گذاری ملی عراق به شرکت های سعودی و همچنین تسهیلاتی که دولت عراق به شرکت های سعودی خواهد داد و گام برداشتن به سوی ایجاد پروژه های مشترک مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

از طرفی دیگر «عبدالعزیز الشمری»، سفیر عربستان در عراق توضیح داد که این سفر در زمان مهمی انجام می شود و دو طرف شماری از مسائل سیاسی، امنیتی و اقتصادی را بررسی خواهند کرد و همچنین توافقنامه هایی در زمینه های مختلف امضا می کنند.

الشمری با تاکید بر اهمیت روابط بین دو کشور افزود: عربستان قصد دارد گذرگاه های مرزی با عراق افزایش یابد و گذرگاه مرزی عرعر نیز 24 ساعته فعالیت کند.

وی با اشاره به ورزشگاه بین المللی که عربستان به عراق هدیه داده بود گفت نشست های پیوسته ای برای تکمیل اقدامات اجرایی شدن این پروژه وجود دارد و شورای هماهنگی بین دو کشور اقدامات آن را ادامه می دهد و به زودی نشستی بین تاجران عراق و عربستانی تشکیل خواهد شد.

منابع دیپلماتیک عراقی درباره سفر الکاظمی به عربستان تاکید کردند که دو طرف پرونده های مهمی را در راس آن امنیت مرزها، آخرین تحولات منطقه و تلاش های مشترک برای مقابله با افراط گرایی بررسی خواهند کرد.

این منابع در گفت وگویی با پایگاه خبری العربی الجدید توضیح دادند که برخی از پرونده های مهم مرتبط با تجارت، سرمایه گذاری، تبادلات فرهنگی و پرونده های دیگر در دستور کار شورای هماهنگی بین دو کشور نیز از دیگر محورهای رایزنی الکاظمی با مقامات عربستانی خواهد بود.

گفتنی است وزرا و مقامات عراقی اخیرا سفرهای زیادی به عربستان طی ماه های اخیر داشتند.

 

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا