خبر اولسرخط خبرها

طرح امنیتی عراق برای جلوگیری از حملات به کاروان های ائتلاف بین المللی

فرماندهان امنیتی عراق در نشستی با یکدیگر، تصمیمات مهمی در خصوص تامین امنیت کاروان های ائتلاف بین المللی و توقف حملات به آن اتخاذ کردند.

میدل ایست نیوز: روزهای اخیر در عراق شاهد بالاترین میزان حمله به کاروان های ائتلاف بین المللی بوده است به گونه ای که از روز شنبه گذشته 8 بمب در مسیر این کاروان ها منفجر شده است.

با وجود اینکه آرامشی در خصوص حملات راکتی به پایگاه ها و اردوگاه های میزبان نیروهای خارجی یا منافع امریکا بیش از دو هفته حاکم شده است اما حملات به کاروان های ائتلاف بین المللی با بمب در مناطقی از بغداد و جنوب و مرکز عراق ادامه دارد.

مسئولان امنیتی عراق عبارت کاروان های حمایت لجستیکی را بر این کامیون های حامل تجهیزات مختلف ائتلاف بین المللی قرار می دهند و شرکت های عراقی مسئولیت حمل و نقل آنها را بر عهده دارند.

یکی از این کاروان که اخیرا هدف انفجار بمب قرار گرفته، حامل کولر و مواد دیگری نظیر ضد عفونی کننده بود که پس از انفجار بمب منجر به آتش گرفتن کامل کامیون شده است.

نیروهای امنیتی عراق تاکنون از حفاظت از این کاروان ها ناتوان بوده اند؛ کاروان هایی که با بمب های دست ساز محلی که در کنار جاده ها کار گذاشته شده است، و از طریق کنترل از راه دور منفجر می شود.

در همین راستا، یک مسئول عراقی در وزارت کشور که نخواست نامش فاش شود به «العربی الجدید»، گفت: نشستی میان فرماندهان امنیتی به درخواست مصطفی الکاظمی نخست وزیری و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق برای مقابله با این حملات برگزار شده است.

وی بیان کرد: با وجود اینکه کادر این کاروان ها همه عراقی هستند، اما امریکایی ها این حملات را همسطح حملات راکتی به پایگاه ها و منافع خود می دانند.

مسئول مذکور اشاره کرد که نشست میان فرماندهان امنیتی منجر به تصمیماتی نظیر راه اندازی گشت های پلیس یا ارتش، افزایش شمار دوربین های نظارتی و پایبندی کاروان ها به عبور از مسیرهایی مشخص، و اعلام آن به نیروهای امنیتی برای تامین امنیت آن شد.

این مسئول عراقی با اشاره به اینکه این حملات، اقدامات تروریستی محسوب می شود گفت: از دیگر تصمیمات نشست فرماندهان امنیتی، مجازات مسئول امنیتی منطقه ای است که انفجار بمب در حوزه فرماندهی وی صورت می گیرد و این تصمیم به آن علت است که اخیرا اخباری مبنی بر همدستی برخی از افسران و نیروهای امنیتی با این گروه های مسلحی که عامل انفجار بمب هستند، شنیده شده است.

چند گروه مسلح هستند که مسئولیت این انفجارها را به عهده می گیرند که از بارزترین آنها می توان به اصحاب الکهف، المقاومة الدولیة، ابو الفضل العباس و تیپ خبیر اشاره کرد. گفتنی است معمولا اخبار حملات آنها به کاروان های ائتلاف بین المللی از کانال تلگرامی «صابرین نیوز» که بازوی رسانه ای کتائب حزب الله عراق است منتشر می شود.

در همین رابطه «تحسین الخفاجی»، سخنگوی فرماندهی ستاد عملیات مشترک عراق در واکنش به این حملات گفت این حملات، اقداماتی تروریستی به شمار می رود و تاثیری بر تداوم فعالیت ائتلاف بین المللی و رابطه آن با عراق نخواهد داشت.

از طرفی دیگر «عبدالخالق العزاوی»، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت که از دولت عراق خواسته می شود با قاطعیت بیشتری با این گروه های مسلحی که خارج از چارچوب حکومت فعالیت می کنند برخورد شود.

وی همچنین اشاره کرد که حمله به کاروان های ائتلاف بین المللی در واقع آسیب به نیروهای عراق و نه امریکایی است چرا که این کاروان ها، همواره هدایا و حمایت های ائتلاف بین المللی به عراق را حمل می کنند و رانندگان آن نیز عراقی هستند در نتیجه هیچ بهانه و توجیهی برای حمله به آن وجود ندارد.

«محمد التمیمی»، کارشناس مسائل امنیتی عراق نیز در گفت وگویی با العربی الجدید افزایش حملات به کاروان های ائتلاف بین المللی را تلاش تنش آفرینی جدید از سوی برخی از گروه های مسلح دانست که می خواهند به دولت عراق و نیروهای امریکایی پیامی را منتقل کنند.

وی اشاره کرد که حملات این گروه های مسلح به کاروان های ائتلاف بین المللی در واقع تلاشی برای حفظ وضعیت مخالفت با حضور نیروهای امریکا و ائتلاف بین المللی در عراق است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا