اقتصادیخبر اول

حمایت بین المللی از عراق برای اصلاحات اقتصادی

حمایت کشورهای گروه تماس از عراق باعث افزایش سرمایه گذاری در این کشور و افزایش حمایت های مالی و رسانه ای و جلب اطمینان شرکت های بزرگ بین المللی می شود.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه مرکز البیان، اقتصاد عراق پس از بحران سه گانه ای که با آن روبه رو شده است و شامل بحران سیاسی و اقتصادی و سلامت است به شدت نیازمند اصلاحات و تغییرات ساختاری مهم در مالیه عمومی بوده وهست.

به نوشته وبگاه ایندیپندنت عربی، پس از موفقیت دولت عراق در پشت سر گذاشتن بخش بزرگ تبعات کاهش قیمت دینار در پایان ماه دسامبر سال 2020 و کاهش آثار آن در همه بخش های اقتصادی، جامعه بین المللی اشتیاق بیشتری به حمایت از عراق برای ادامه اقدامات اصلاحی ساختاری بیشتر در اقتصاد خود نشان می دهد تا در صورت کاهش دوباره قیمت نفت از سقوط اقتصاد عراق جلوگیری کند.

به نظر می رسد که گروه تماس بین‌المللی برای بررسی اصلاحات اقتصادی عراق که در ماه اکتبر سال 2020 برای حمایت از طرح اصلاحات اقتصادی موسوم به مقاله سفید تشکیل شد به دقت آنچه را بغداد در زمینه کاهش قیمت دینار و کاهش بودجه برخی از وزارتخانه ها و بخش های غیر تولیدی و کاهش ارزش وابستگی به صادرات نفت در بودجه 2021 انجام داده است مورد بررسی قرار می دهد.

گروهی که شامل ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه، ژاپن، ایتالیا، اتحادیه اروپا، کانادا، عربستان ‌سعودی و بانک جهانی است، نشستی را با «مصطفی‌الکاظمی»، نخست وزیر عراق برگزار کرد.

این نشست برای تشویق دولت و احزاب سیاسی عراق برای تلاش در انجام اصلاحات اقتصادی و اولویت قرار دادن آن و با تاکید بر حمایتشان از اصلاحات، نه برای عبور از بحران، بلکه برای ایجاد فرصت های دائمی برای مردم عراق است.

«مظهر محمد صالح»، مشاور مالی نخست وزیر معتقد است که جامعه جهانی از طریق گروه تماس بین المللی ائتلافی در حمایت و پشتیبانی از عراق در مقابله با بحران مالی و بحران سلامت در این کشور تشکیل داده است.

صالح افزود کشور عراق، تیم عراقی سطح بالایی را تشکیل داده است که اصلاحات اقتصادی را مطابق با اصول کار موجود در مقاله سفید انجام خواهد داد و همکاری بین المللی در حمایت از عراق، موسسه های مالی و اقتصادی بین المللی چند جانبه بیشتری را برای حمایت از بحران عراق همراه این کشور خواهد کرد.

وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که این کار با اصلاح موسسه های دولتی و نهادهای بازار آغاز خواهد شد که برای اطمینان از رشد و شکوفایی اقتصاد عراق در طولانی مدت، چشم انداز و نقشه راه حمایتی برای محیط بین المللی فراهم خواهد کرد.

«حسن الشیخ»، کارشناس امور اقتصادی تأیید می کند که حمایت کشورهای گروه تماس اقتصادی از عراق باعث افزایش سرمایه گذاری در این کشور و افزایش حمایت های مالی و رسانه ای و جلب اطمینان شرکت های بزرگ بین المللی برای افزایش سرمایه گذاری های خود می شود.

الشیخ در ادامه می افزاید تایید بین المللی در بهبود رده بندی مالی عراق تاثیر خواهد داشت و به دینار عراق قدرت خواهد بخشید و تاکید کرد این کشورها در بازگرداندن اعتماد سرمایه گذاران خود به اقتصاد عراق تاثیر خواهند داشت که حمایت بزرگی خواهد بود.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در نشستی به گروه تماس بین المللی اطمینان داد که سیاست عراق در زمینه قیمت ارز و شرایط امنیتی و برگزاری انتخابات در زمان معین آن ثابت است و تاکید کرد که دولت او به اجرای اصلاحات و مقاله سفید ادامه خواهد داد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا