خبر اولسیاسی

منبع عراقی: تدارکات بغداد و آنکارا برای اجرای عملیات مشترک علیه حزب کارگران در سنجار

با پایان ضرب الاجل دولت عراق برای خروج گروه‌های مسلح از سنجار، حزب کارگران کردستان با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که از این شهر خارج نخواهد شد.

میدل ایست نیوز: پایگاه خبری عراقی «العالم الجدید» به نقل از منابع سیاسی و نظامی خبر داد که عراق و ترکیه در حال اجرای تدارکات لازم برای انجام عملیات نظامی در منطقه سنجار برای پایان دادن به حضور حزب کارگران کردستان (پ ک ک) هستند.

براساس این گزارش هیئت های نظامی میان دو کشور در تردد هستند و در تازه ترین مورد روز دوشنبه (5 آوریل) هیئتی عراقی به ریاست سرلشکر یوسف کاظم، مدیر واحد نیروی هوایی ارتش عراق، به آنکارا رفته است.

این گزارش تأکید کرده که به زودی عملیات مشترکی میان بغداد و آنکارا برای حمله به نیروهای حزب کارگران کردستان اجرا خواهد شد.

روز جمعه، با پایان ضرب الاجل دولت عراق برای خروج گروه‌های مسلح از سنجار، حزب کارگران کردستان با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که از این شهر خارج نخواهد شد.

گروه موسوم به «شورای خودمختاری دموکراتیک سنجار» که نام نیروهای حزب کارگران کردستان در سنجار، واقع در استان نینوا و 110 کیلومتری غرب موصل، است، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ضرب‌الاجل بغداد برای خروج این نیروها از سنجار به خواست ترکیه مطرح شده و افزود که «تصمیم آشکار ما مقاومت دربرابر هر گروهی است که بخواهد ما را از سنجار بیرون بیندازد».

دربرابر، سرتیپ «تحسین الخفاجی»، سخنگوی ستاد عملیات مشترک عراق، تأکید کرد که بغداد اجازه حمل سلاح در سنجار را نمی‌دهد و افزود که نیروهای امنیتی توانایی کنترل امنیت سنجار را دارند.

او گفت که دولت از اجرای توافق سنجار کوتاه نخواهد آمد. به موجب این توافق همه نیروهای شبه‌نظامی و گروه‌های مسلح باید از سنجار خارج شوند و امنیت شهر به دست نیروهای محلی باشد و ارتش از بیرون شهر کنترل اوضاع را به دست داشته باشد.

الخفاجی گفت: «اجازه حضور مسلحانه حزب کارگران یا هر گروه دیگری در سنجار را نمی‌دهیم و جز با نیروهای امنیتی عراق و پلیس محلی تعامل نخواهیم داشت».

«محما خلیل»، استاندار سنجار، روز سه‌شنبه نسبت به احتمال استفاده حزب کارگران از ساکنان محلی همچون سپر انسانی هشدار داد و گفت که مردم سنجار از بیم جنگ دوباره بار دیگر در حال خارج شدن از شهر هستند.

او گفت که حزب کارگران به خانواده ها اجازه نمی‌دهد که به سمت اقلیم کردستان بروند چون می‌خواهد از آنها همچون سپر انسانی استفاده کند و افزود که اوضاع شهر بسیار پر التهاب است و هر لحظه احتمال تنش میان ارتش عراق و حزب کارگران وجود دارد.

ستاد ارتش عراق به نیروهای حزب کارگران مهلت داده بود که تا اول آوریل شهر سنجار را تخلیه کنند.

منبع
العالم الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا