اقتصادیخبر اول

«میشل عون» اقدامات رئیس بانک مرکزی لبنان را «بزرگ ترین عملیات غارت در تاریخ لبنان» خواند

رئیس جمهور لبنان، با انتقاد شدید از عملکرد رئیس بانک مرکزی نسبت به متوقف کردن روند حسابرسی قضائی از این بانک هشدار داد.

میدل ایست نیوز: «میشل عون»، رئیس جمهور لبنان، با انتقاد شدید از عملکرد رئیس بانک مرکزی نسبت به متوقف کردن روند حسابرسی قضائی از این بانک هشدار داد.

عون در یک پیام تلویزیونی انتقال اموال برخی حساب‌های لبنانی به بانک‌های خارجی در حدود یک سال پیش را «بزرگ‌ترین عملیات غارت در تاریخ لبنان» خواند و گفت که به نظر می‌آید اراده لازم برای تکمیل حسابرسی قضائی از بانک مرکزی وجود ندارد.

او گفت که تردیدها درباره غیر شفاف بودن حساب‌های بانک مرکزی در حال تبدیل شدن به یقین است اما هنوز معلوم نیست که بانک مرکزی چقدر کسری دارد و چه اموالی از حساب‌های مردم برای رفع کسری برداشته شده است.

عون تأکید کرد که توقف حسابرسی قضایی از بانک مرکزی به معنای ضربه‌ای شدید بر طرح فرانسه برای نجات لبنان است چون بدون این حسابرسی وضعیت کمک‌های بین‌المللی به لبنان به تعلیق درخواهد آمد.

او از مردم لبنان خواست که در این موضوع با وی همکاری و از وی حمایت کنند.

رئیس جمهور لبنان همچنین با خطاب قرار دادن رئیس بانک مرکزی این کشور تأکید کرد که وی مسئولیت اصلی در تخلف قانونی و برداشت غیر قانونی از سپرده‌های مردم را داشته و نمی‌تواند از مسئولیت فرار کند.

او رئیس بانک مرکزی را به رفتار غیر مسئولانه در طمع سود و بدون توجه به خطرات ناشی از آن متهم کرد و افزود که همه دولت‌های سابق نیز در این باره مسئول‌اند و همه باید حساب‌های خود را پس دهند.

رئیس بانک مرکزی لبنان شخصیتی جنجال برانگیز است که «حسان دیاب»، نخست وزیر مستعفی لبنان، بارها او را به کارشکنی در اقدامات دولتش برای بهبود وضعیت اقتصادی لبنان متهم کرده است.

ریاض سلامه شخصا در کارهای مالی در شرکت «مریل لینچ» ثروت بسیاری اندوخته و همواره متهم به فساد مالی بوده است.

منابع سیاسی لبنانی تأکید می کنند که کشورهای اروپایی سوییس را تشویق کرده اند که تحقیقات خود را به سلامه منحصر نکند و سراغ دیگر مسئولان لبنانی که اموال فراوانی در بانک های سویس ذخیره کرده اند هم برود.

وزیر دادگستری لبنان تأکید کرد که درخواست سویس را به مدعی العموم ارجاع داده تا اقدامات لازم را انجام دهد.

اما ریاض سلامه در پاسخ به این اظهارات تأکید کرد که نه خودش نه برادرش نه دفترش هیچ گونه حواله ای انجام نداده و این اخبار دروغ است و گفت که این موضوع را به صورت قضایی پیگیری می کند.

سلامه از 1993 ریاست بانک مرکزی لبنان را بر عهده دارد و تصمیمات وی درباره محدودیت حوالجات ارزی و برداشت ارز از حساب های بانکی او را به هدف اصلی اعتراضات در لبنان تبدیل کرد.

وی همچنین به عنوان یک مسیحی مارونی نامزدی بالقوه برای ریاست جمهوری لبنان است.

پیش از این طرف های خارجی هرگونه کمک به لبنان را مشروط به حسابرسی دقیق از بانک مرکزی لبنان کردند اما شرکت حسابرسی «آلوارز اند مارسال» که قراردادی با دولت لبنان برای حسابرسی در بانک مرکزی لبنان بسته بود اعلام کرد که به علت عدم دسترسی به اطلاعات کافی برای حسابرسی این قرارداد را فسخ می کند.

بانک مرکزی لبنان با استناد به قانون نقدینگی این کشور تأکید کرد که با توجه به لزوم رعایت اصل محرمانه بودن جزئیات حساب های بانک مرکزی امکان قانونی ارائه اطلاعات مورد نیاز این شرکت را ندارد و افزود که برای این منظور باید قانون مزبور تعدیل شود.

منبع
اسپوتنیک

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا