خبر اولسرخط خبرها

عراقچی: در حال مذاکره درباره برداشته شدن یکجای تحریم ها علیه ایران هستیم

معاون وزير خارجه ایران در مصاحبه ای ضمن اشاره به ملاقات با مدیر کل آژانس انرژی اتمی ديدارهای صورت گرفته را سازنده و روبه جلو خواند.

میدل ایست نیوز: «عباس عراقچي» معاون وزير خارجه ایران و رئيس هيئت مذاکره کننده این کشور در وين در مصاحبه ای ضمن اشاره به ملاقات با مدیر کل آژانس انرژی اتمی ديدارهاي صورت گرفته را سازنده و روبه جلو خواند.

عراقچی در این مصاحبه گفت: ما ظرف امروز و دیروز هر دو کارگروهی که تشکیل دادیم، یکی در حوزه هسته ای و یکی در حوزه تحریم ها، به صورت فشرده کار کردند و کارشناسان همه کشورها درگیر و دخیل بودند و خیلی جامع مسائل را مد نظر قرار دادند. همانطور که من قبلا عرض کردم هدف آن ها تنظیم اقداماتی است که دو طرف باید در یک مرحله انجام بدهند. من چون دیدم باز هم بعضا جاهایی تکرار شده بحث گام به گام، بحث اقدامات اولیه، اقدامات میانی و این مسائل مدت هاست که کنار گذاشته شده است. کاری که ما الان داریم انجام می دهیم طبق مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران بر این مبنا است که برداشته شدن یکجای تحریم ها را داریم در موردش مذاکره می کنیم. دقیق می کنیم که چه تحریم هایی، چگونه، مشخصات آن ها و.. همه این ها باید دقیق روشن بشود. این ها را کارگروه انجام می دهد و وقتی که آماده شد و توافق شد که این مجموعه از تحریم ها باید برداشته شود، که از نظر ما شامل همه تحریم های برجامی و همه تحریم های دوران آقای ترامپ می شود، در آن صورت آماده می شود که یه صورت یکجا این عمل صورت بگیرد.

وی افزود: در رابطه با فعالیت های هسته ایران هم مجموعه اقداماتی که باید ایران انجام بدهد تا به پایبندی کامل برگردد، و بعد تنظیم خواهیم کرد و بحث خواهیم کرد که ترتیب و توالی اقدامات دو طرف چگونه باشد. از نظر ما آمریکا باید همه اقداماتش را یکجا انجام دهد و بعد ما راستی آزمایی می کنیم. ایران هم اقدامات خودش را انجام خواهد داد.

عراقچی تأکید کرد که این که راستی آزمایی چگونه باید باشد هم یک موضوع دیگر بحث است و اینکه دوره زمانی آن چقدر باشد، چه ابعادی دارد و چگونه صورت می گیرد، این ها هم مورد بحث واقع خواهد شد و ابراز امیدواری کرد که در ادامه مذاکرات بتوان در این موارد به جمع بندی رسید.

او گفت که همکاری های ایران و آژانس هم در زمینه راستی آزمایی و هم کمک های تکنولوژیک و فناوری ادامه دارد و اطمینان داریم در تعامل سازنده و با وجود حسن نیت مسائل مورد اختلاف قابل حل است.

وی در ادامه گفت: بعد از نشست فردا به کشور باز خواهیم گشت و هفته بعد مجددا به وین بر میگردیم و شاید لازم باشد چندین بار این اتفاق بیفتد.

منبع
انتخاب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا