سرخط خبرها

ابراز نگرانی دفتر حقوق بشر سازمان ملل از «بازداشت های غیر شفاف» در اردن

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد نسبت به وضعیت بازداشت‌ها در اردن در پی حوادث اخیر این کشور ابراز نگرانی کرد.

میدل ایست نیوز: کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نسبت به وضعیت بازداشت‌ها در اردن در پی حوادث اخیر این کشور ابراز نگرانی کرد.

«مارتا اورتادو»، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل در پاسخ به سؤالی درباره این حوادث گفت: «صرف نظر از ادعاهای مطرح شده به نظر نمی‌آید هیچ اتهام رسمی علیه کسی صادر شده باشد و نبود شفافیت درباره بازداشت‌ها دست‌کم 16 تن موجب نگرانی است».

او گفت که هنوز به‌درستی روشن نیست که شاهزاده حمزه بن الحسین در حصر خانگی به سر می‌برد یا نه.

چهارشنبه شب ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، در نامه‌ای خطاب به ملت اردن تأکید کرد که «فتنه به پایان رسیده» و اردن در امنیت و ثبات است و به یاری خدا و عزم و همبستگی ملت و فداکاری ارتش اردن در ثبات و امنیت خواهد ماند.

پادشاه اردن تأکید کرد که این کشور چالش‌ها و بحران‌های سختی را تجربه کرده و هربار قدرتمندتر از آنها بیرون آمده و افزود که بحران چند روز اخیر «از همه سخت‌تر و خطرناک‌تر نبود اما برای من از همه دردناک‌تر بود چون طرف‌های «فتنه» از درون و بیرون خاندان ما بودند و هیچ چیز با شوک و درد و خشمی که به عنوان یک برادر و شاه و رهبر این ملت تجربه کردم قابل مقایسه نیست».

ملک عبدالله تأکید کرد که تصمیم گرفته این موضوع را به‌صورت خانوادگی حل کند و شاهزاده حمزه دربرابر خانواده تعهد داده که به رسالت خاندان هاشمی پایبند باشد و منافع اردن را  بر هر چیز دیگر اولویت دهد و افزود که شاهزاده حمزه و خانواده‌اش در کاخ خود و برخوردار از حمایت شاه هستند».

او افزود که ابعاد موضوع در حال بررسی است و طبق قانون درباره آن اقدام خواهد شد و تأکید کرد که هر اقدام بعدی براساس معیار کلی منافع میهن و ملت خواهد بود.

پادشاه اردن با اشاره به مشکلات اقتصادی که با شیوع کرونا تشدید شده تأکید کرد که ملت دشواری‌های بسیاری را تجربه می‌کند و باید با اتحاد و هم‌بستگی برای حل مشکلات کوشید و با «وحدت کلمه وارد سده دوم تاریخ اردن شد».

اردن در روزهای گذشته شاهد حوادثی بود که رسانه ها از آن به تلاش برای کودتا توسط ولیعهد سابق و برادر پادشاه اردن یاد کردند.

منبع
اسپوتنیک

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا