خبر اولسیاسی

«العربی الجدید» به نقل از منابع آگاه: اختلافات ایران و امریکا بر سر تحریم ها همچنان بسیار عمیق است

منابع آگاه نزدیک به مذاکرات کمیسیون مشترک کشورهای امضاکننده توافق هسته‌ای با ایران تأکید کردند که همچنان اختلافات میان ایران و امریکا بسیار عمیق است.

میدل ایست نیوز: پایگاه خبری «العربی الجدید» به نقل از منابع آگاه نزدیک به روند مذاکرات کمیسیون مشترک کشورهای امضاکننده توافق هسته‌ای با ایران تأکید کرد که همچنان اختلافات میان ایران و امریکا بسیار عمیق است.

این منابع که نخواسته‌اند نامشان فاش شود به «العربی الجدید» گفته‌اند که گروه 4+1 (چین، روسیه، انگلستان، فرانسه، آلمان) مذاکرات طولانی و مفصل جداگانه با هیئت‌های ایرانی و امریکایی در سطوح گوناگون داشته‌اند اما هنوز برای رسیدن به راه‌حلی مرضی‌الطرفین موفقیتی کسب نشده است.

به گفته این منابع، مذاکرات امروز (جمعه 9 آوریل) در وین نیز پیشرفت چندانی حاصل نکرد و اختلافات همچنان شدید است هرچند امریکا موافقت اصولی خود را با نشان دادن انعطاف در قبال تحریم‌های نامتناسب با توافق هسته‌ای ابراز کرده است.

این منابع گفته‌اند که با وجود این نرمش امریکا، ایران و امریکا درباره جزئیات این تحریم‌ها اختلافات عمیقی دارند چون به نظر واشنگتن برخی از تحریم‌هایی که دولت سابق امریکا تحت عنوان مسائلی مانند مبارزه با تروریسم وضع کرده تعارضی با توافق هسته‌ای ندارد، اما ایران بر لزوم رفع 1600 تحریم علیه تهران است.

به گفته این منابع، اقدام گام‌به‌گام مطلقا در مذاکرات مطرح نشده اما در عمل آنچه امریکا در پی آن است همین سناریوست هرچند طرف ایرانی با قاطعیت بر موضع خود درباره لزوم رفع همه تحریم‌ها به‌صورت یکباره و سپس اطمینان از رفع آنها پیش از آنکه به تعهدات خود بازگردد تأکید می‌کند.

این منابع افزوده‌اند که گروه‌ 4+1 سناریوهای دیگری را مطرح کرده‌اند که ازجمله برداشتن گام‌های کوچک برای نشان دادن حسن نیت و برداشتن گام‌های بعدی در مراحل بعدی بوده که طرف ایرانی نپذیرفته است.

به گفته منابع، نکته قابل توجه آن است که روسیه و چین که به مواضع ایران نزدیک‌ترند در پی متقاعد کردن ایران به راه حلی میانه برآمده‌اند چون برداشتن یکباره تحریم‌ها کار آسانی به نظر نمی‌آید.

این منابع گفته‌اند که با وجود این اختلافات همه طرف‌ها به پیشرفت مذاکرات در دور بعد که قرار است چهارشنبه آینده برگزار شود امیدوارند.

ساعاتی پیش، با پایان این دور از مذاکرات ایران وطرف‌های برجام، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه با انتشار توئیتی نوشت: «ایران مسیری منطقی برای پایبندی کامل به برجام ارائه می‌کند: ایالات متحده – که این بحران را موجب شده – باید ابتدا به پایبندی کامل بازگردد؛ ایران پس از راستی‌آزمایی سریع، اقدام متقابل خواهد کرد؛  تمامی تحریم‌های ترامپ، ضدبرجام بودند و باید رفع شوند – بدون توجه به تمایزات و نام گذاری‌های بی منطق و خودسرانه تحریم ها».

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا