خبر اولسیاسی

«قیس الخزعلی»: با گسترش روابط عراق با امریکا هیچ مخالفتی نداریم/ از مذاکره کننده عراق در گفت وگو با امریکا تشکر می کنیم

دبیر کل عصائب اهل الحق تأکید کرد که هیچ مخالفتی با گسترش روابط عراق با امریکا و کشورهای عربی ندارد و منافع کشور متنوع بودن مناسبات خارجی عراق را ایجاب می‌کند.

میدل ایست نیوز: «قیس الخزعلی»، دبیر کل عصائب اهل الحق، تأکید کرد که هیچ مخالفتی با گسترش روابط عراق با امریکا و کشورهای عربی ندارد و منافع کشور، متنوع بودن مناسبات خارجی عراق را ایجاب می‌کند.

به گزارش شبکه «العهد»، وابسته به عصائب اهل الحق، الخزعلی امروز (جمعه 9 آوریل) در یک سخنرانی در بغداد تأکید کرد که عراق نیازمند بازنگری اساسی برای حل مشکلاتی است که کشور از 2003 تا کنون گرفتار آنها شده و افزود که باید دست به اصلاحات واقعی زد که از همه مهم‌تر اصلاح قانون اساسی است.

او انحلال شوراهای استانداری و انتخابات استانداران با رأی مستقیم و همچنین کاهش شمار نمایندگان مجلس و انتخاب رئیس دستگاه اجرایی با رأی مستقیم مردم را از مهم‌ترین تعدیلات لازم در قانون اساسی عراق دانست.

الخزعلی گفت که هیچ مخالفتی با گسترش روابط عراق با کشورهای عربی ندارد و افزود که این گسترش روابط باید با اقدامات عملی همراه باشد به‌خصوص که نمی‌توان به راحتی به عربستان و امارات اعتماد کرد چون به گفته وی آنها اموال فراوانی را خرج ویرانی عراق کردند.

او گفت که عربستان باید بابت ارسال انتحاری‌ها از عراق عذرخواهی کند و به عراق خسارت بدهد و افزود که با وجود این، نقش امارات در عراق مخرب‌تر است.

الخزعلی با اشاره به دور سوم گفت‌وگوهای راهبردی عراق و امریکا گفت که بیانیه پایانی این گفت‌وگوها نشانه‌های مثبتی دارد و «بخشی از مطالبات ما درباره پایان دادن به حضور نیروهای رزمی و تبدیل مأموریت آنها به مأموریت آموزشی را دربر گرفته است».

او از طرف عراقی حاضر در این گفت‌وگوها تشکر کرد که در «سطح مطالبات مطرح درباره تحقق حاکمیت ارضی عراق بوده است».

دبیر کل عصائب اهل الحق تأکید کرد که «ما هیچ مخالفتی با برقراری روابط میان عراق و امریکا نداریم و منافع کشور برقراری روابط متنوع را ایجاب می‌کند».

وی افزود که از 2012 تا زمان ظهور داعش در عراق، روابط عراق و امریکا در چارچوب قابل قبولی بود و تأکید کرد که «هدف ما بازگرداندن روابط عراق و امریکا به وضعیت پیش از داعش است».

او تأکید کرد که نیاز فوری به نیروهای خارجی در جنگ با داعش تمام شده و این نیروها «باید براساس جدول زمانی معقول» از عراق خارج شوند.

وی افزود که با دستاوردهای گفت‌وگوی راهبردی با امریکا موافقیم و خواستار اجرایی شدن آن هستیم هرچند مطالبی در بیانیه پایانی آمده که نیاز به تأویل دارد و تأکید کرد که اگر امریکا در خروج نیروهای از عراق جدی است از این نگاه استقبال می‌کنیم.

صبح امروز ائتلاف فتح  (شاخه سیاسی الحشد الشعبی) نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن قدردانی از هیئت مذاکره کننده عراقی در دور سوم گفت وگوهای راهبردی بغداد و واشنگتن، نتایج این گفت وگوها را گامی سازنده در مسیر بازیابی ثبات و حاکمیت ارضی کامل در عراق دانست.

این بیانیه افزوده که این گفت‌وگوها باعث تبدیل نقش نیروهای ائتلاف از مأموریت رزمی به مأموریت آموزشی و مستشاری شده که گامی سازنده در مسیر تحقق حاکمیت ارضی کامل و بازگشت ثبات در همه نقاط میهن است.

در این بیانیه تأکید شده که لازمه عملی شدن این گام تسریع در تشکیل کمیته فنی و تعیین جدول زمانی مشخص و کوتاه‌مدت برای خروج همه نیروهای خارجی از عراق در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

منبع
العهد نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا