خبر اولسیاسی

تقویت روابط با سوریه؛ از اصلی ترین موضوعات نشست سران مصر و اردن و عراق در بغداد

چهره های مهم سیاسی سوریه ای «طرح عمق عربی» را به چند پایتخت عربی ازجمله قاهره و امان و بغداد ارائه دادند که طرحی برای تقویت حضور کشورهای عربی در سوریه است.

میدل ایست نیوز: نشست سه جانبه رئیس جمهور مصر و پادشاه اردن و نخست وزیر عراق که طی روزهای آینده برگزار خواهد شد پایگاهی مهم برای نتیجه بخشیدن تحرکات روسیه برای بازگرداندن سوریه به اتحایه عرب و آشکار شدن نتایج طرح سوریه برای بازگشت به دامان کشورهای عربی است.

به گزارش «الشرق الاوسط»، سفر روز گذشته وزیر خارجه روسیه به قاهره و دیدار او با رئیس جمهور مصر، سفر ماه گذشته وی به کشورهای شورای همکاری، سفر الکستاندر لاورنتیف، فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه به سوریه در هفته گذشته و سفرهای غیر علنی لاورنتیف به چند کشور عربی همه بخشی از تحرکات روسیه در این راستا هستند.

دیپلمات های روسیه در نشست های خود با مقامات عرب از آنها خواسته اند که با بازگشت سیاسی و اقتصادی به سوریه مانع از فروپاشی حکومت سوریه به علت تحریم های سختگیرانه اروپا و امریکا شوند. از سوی دیگر، مسکو می کوشد که حدود یک میلیارد دلار اموال سوریه را که در بانک های کشورهای عربی به علت تحریم های امریکا بلوکه شده آزاد کند و از این طریق برای سوریه نفت و گندم تأمین کند.

از سوی دیگر کشورهای عربی همچنان درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و عادی سازی روابطشان با دمشق اختلاف نظر دارند هرچند بعد از ماه ها مذاکره و تلاش به خصوص ازجانب عراق و اردن، کفه بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تقویت شده است. به خصوص که الجزایر در مقام میزبان نشست آتی سران اتحادیه عرب تمایل دارد که این نشست امتیازی نسبت به دیگر نشست ها پیدا کند و یک نشست معمولی نباشد.

به لحاظ فنی باید سوریه رسما درخواستی به اتحادیه عرب درباره بازگشت به این اتحادیه بدهد.

این کشورها انتظار دارند که سوریه در این راستا دست به اقداماتی سیاسی برای اجرای قطع نامه 2254 شورای امنیت و پیشبرد تلاش های کمیته تدوین قانون اساسی بزند  و برای بازگشت آوارگان اقدام کند.

در این راستا چهره های مهم سیاسی سوریه ای «طرح عمق عربی» را به چند پایتخت عربی ازجمله قاهره و امان و بغداد ارائه دادند که طرحی برای تقویت حضور کشورهای عربی در سوریه است. این طرح در حالی تحویل این کشورها داده شده که بغداد طی روزهای آینده میزبان سران مصر و اردن خواهد بود.

طرح عمق عربی که در چند پایتخت عربی مطرح شده دروازه امید سوریه به اعراب دربرابر درهای بسته امریکا و اتحادیه اروپاست.

اگر چنین طرحی وارد فاز عملی شود، روندی موازی روند آستانه (روسیه، ترکیه، ایران) و روند تازه روسیه، ترکیه، قطر برای کاهش اختلافات با سوریه و کمک به ثبات و امنیت این کشور خواهد بود.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا