اجتماعیخبر اول

بختک، افسردگی، بیماری کلیوی؛ شایعاتی که باعث خودداری مردم عراق از تزریق واکسن کرونا شده

شورای عالی بهداشت عراق در جلسه ای بخشنامه هایی را تصویب کرد تا مردم را به استفاده از واکسن ترغیب و برخی اقشار را به آن وادار کند.

میدل ایست نیوز: «سالم» شهروند عراقی که یک رستوران کوچک در بغداد دارد نگران است که مبادا به گفته خودش «مجبور» به تزریق واکسن شود.

او که 34 سال سن دارد نگرانی ای بابت گزارش ها درباره رابطه واکسن استرازینیکا با سکته قلبی ندارد، بلکه بیشتر نگرانی «افسردگی و بختک و بیماری های کلیوی» به علت استفاده از واکسن است. شایعاتی که در شبکه های اجتماعی عراق رواج یافته می گوید که استفاده واکسن این عوارض را دارد.

سالم گوشش به حرف های پزشکان بدهکار نیست که می گویند واکسن هیچ ربطی به افسردگی و «بختک» یا همان فلج خواب و بیماری های کلیوی ندارد.

روز دوشنبه گذشته شورای عالی بهداشت عراق در جلسه ای به ریاست «مصطفی الکاظمی» بخشنامه هایی را تصویب کرد  تا مردم را به استفاده از واکسن ترغیب و برخی اقشار را به آن وادار کند. با این همه سالم پای حرفش ایستاده است.

الکاظمی روز دوشنبه با اشاره به آمارهای ابتلا به کرونا در عراق گفت که اوضاع خطرناک است و افزود که با وجود تدابیر انجام شده درباره محدودیت تردد و تعیین جریمه برای عدم استفاده از ماسک به نتایج مطلوب نرسیده ایم.

دولت عراق در ماه رمضان از ساعت 20 تا 5 صبح منع تردد اعلام کرده و به رستوران ها هم فقط اجازه فعالیت بیرون بر داده است.

دولت همچنین کارکنان رستوران ها و مراکز خرید و مراکز درمانی و کارخانه ها و داروخانه ها و آزمایشگاه ها و مطب های خصوصی را ملزم به تزریق واکسن کرده است و اگر یکی از کارکنان این مراکز واکسن نزده باشد یا گواهی مبنی بر بی نیازی از آن (به علت ابتلای قبلی و وجود پادتن در بدن) نداشته باشد آن مرکز جریمه سنگینی باید بپردازد.

همچنین ورزشکاران، معلمان، دانش آموزان و همه کسانی که قصد مسافرت دارند باید گواهی تهیه واکسن ارائه کنند.

وزارت بهداشت عراق هم با صدور چند بیانیه از مردم خواست که به شایعه های بی اساس توجه نکنند و قبل از آنکه مشکلات جدی برای کشور پیش بیاید برای تزریق واکسن اقدام کنند.

برخی در عراق از این تصمیمات انتقاد کردند چون به لحاظ حقوقی تزریق واکسن امری اختیاری است و دولت حق ملزم کردن کسی به آن را ندارد. اما به نظر می آید که این روش دولت نتیجه داده و از روز سه شنبه مراکز تزریق واکسن شاهد ازدحام شده است.

«حیدر عطوان»، روزنامه نگار در استان بابل عراق، تأکید می کند که از اواخر روز سه شنبه مراکز تزریق شاهد شلوغ شده در حالی که در روزهای قبل از آن تقریبا خالی بود.

او افزوده که علت این اقبال ناگهانی علاوه بر تصمیمات دولت، این است که مردم احساس کردند که تعداد واکسن ها محدود است و اگر اقدام نکنند واکسن تمام می شود.

«سیف العامری»، پزشک در یکی از مراکز درمانی، گفت که روز سه شنبه آمار مراجعه کنندگان برای دریافت واکسن 10 برابر روزهای قبل بود.

عراق از مجموعه کوواکس 16 میلیون دوز واکسن کرونا و 2 میلیون دوز واکسن سینوفارم و 8 میلیون دوز واکسن فایزر خریداری کرده و در حال مذاکره با روسیه برای خرید یک میلیون دوز واکسن اسپوتنیک است.

اولین محموله واکسن فایزر عراق روز یکشنبه به عراق رسید.

وزارت بهداشت عراق که به آمارهای روزانه ابتلا به کرونا، آمار تزریق واکسن را هم اضافه کرده روز سه شنبه اعلام کرد که تاکنون 167 هزار و 453 نفر در این کشور واکسن دریافت کرده اند.

در این آمار همچنین اعلام شده که در 24 ساعت پیش از اعلام آمار 8 هزار و 179 مورد جدید ابتلا به کرونا در عراق شناسایی شده و 39 نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته اند.

مجموع کل موارد ابتلا به کرونا در عراق 941 هزار و 78 مورد با نسبت 87.8 درصد درمان بوده است. تاکنون در مجموع 14 هزار و 796 تن براثر کرونا در عراق جان باخته اند.

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا