خبر اولسیاسی

زمزمه هایی از نهایی شدن ائتلاف صدر و بارزانی در انتخابات پیش روی عراق

توافق حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی با مقتدی صدر و جریان سیاسی وابسته به وی در انتخابات پیش رو به مراحل پایانی رسیده است.

میدل ایست نیوز: یک سیاستمدار کرد خبر داد که توافق حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی با مقتدی صدر و جریان سیاسی وابسته به وی در انتخابات پیش رو به مراحل پایانی رسیده است.

«غیاث السورجی»، عضو اتحادیه میهنی کردستان، در گفت وگو با پایگاه عراقی «العالم الجدید» تأکید کرد که اطلاعات موجود نشان دهنده نشست ها و دیدارها و مذاکرات نمایندگانی از حزب دموکرات و جریان صدر برای تشکیل ائتلافی در انتخابات آینده یا پس از اجرای آن است و افزود که این در فضای سیاسی موضوعی کاملا طبیعی است.

او گفت که هنوز مشخص نیست که این توافق به چه شکل خواهد بود و افزود که این اطلاعات را از یک عضو دفتر سیاسی حزب دموکرات دریافت کرده است.

وی افزود که ائتلاف اتحادیه میهنی با نیروهای سیاسی عرب شیعه یا سنی و به طور خاص با جریان حکمت ملی به ریاست سیدعمار الحکیم هم بسیار محتمل است.

همزمان یک منبع آگاه به این پایگاه خبر داد که نمایندگان صدر و بارزانی تاکنون دست کم 14 جلسه و دیدار داشته اند وبه اعلام ائتلاف بسیار نزدیک اند.

به گفته این منبع به موجب این ائتلاف، مسعود بارزانی ازجانب جریان صدر به عنوان تنها رهبر سیاسی کرد به رسمیت شناخته می شود و تصمیم گیری درباره ریاست جمهوری عراق به وی محول می شود و این گامی در مسیر تلاش های بارزانی برای کنار زدن «برهم صالح» از معادله سیاسی عراق است.

این منبع تأکید کرده که در عوض جریان صدر نیز از حمایت بارزانی برای به دست گرفتن نخست وزیری برخوردار می شود.

نشانه های اولیه چنین توافقی در موضوع تصویب بودجه 2021 آشکار شد که در تصویب آن جریان صدر و حزب دموکرات نقش مهمی داشتند و کاری کردند که در آن مطالبات بیشتری از اقلیم خواسته نشود و سهم اقلیم کردستان در بودجه کاهش نیابد.

با وجود این، «محمود الکعبی»، نماینده ائتلاف سائرون در مجلس عراق، تأکید کرد که هنوز سخن گفتن از ائتلاف صدر و بارزانی زود است.

وی افزود که باید اول انتخابات با شرایط قابل قبول برگزار شود و بعد ببینیم چه پیش می آید و تأکید کرد که این گونه مطالب بیشتر حالت جوسازی سیاسی علیه جریان صدر را دارد.

منبع
العالم الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا