خبر اولسیاسی

مسکو برای کمک به برون رفت از بحران سیاسی در لبنان وارد عمل می شود

روسیه اعلام کرد که فردا (پنجشنبه) میزبان «سعد الحریری» خواهد بود.

میدل ایست نیوز: روسیه اعلام کرد که فردا (پنجشنبه) میزبان «سعد الحریری»، نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه در لبنان، خواهد بود.

در بیانیه رسمی مسکو آمده که همکاری روسیه و لبنان در عرصه های بازرگانی و اقتصاد و صنایع و انرژی و فرهنگ موضوع اصلی مذاکرات دوجانبه خواهد بود.

منابع نزدیک به سعد الحریری گفته اند که وی امیدوار به دخالت روسیه برای خروج لبنان از بن بست تشکیل دولت است. به خصوص که روسیه روابط خوبی با بسیاری از نیروهای سیاسی لبنان ازجمله رئیس جمهور این کشور دارد.

این منابع گفته اند که هدف اصلی الحریری در این سفر شرح دادن موانع تشکیل دولت در لبنان است.

وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد که در روزهای آینده با نمایندگان گروه های سیاسی لبنان ازجمله الحریری و چهره های دیگر برای واداشتن آنها به تشکیل دولتی که بازتاب دهنده تعادل در تأمین منافع همه طیف های ملت لبنان باشد تماس خواهد گرفت.

«سرگی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که مسکو معتقد است که بحران کنونی در لبنان جز به دست خود نیروهای لبنانی و با مشارکت همه گروه های سیاسی و مذهبی و نژادی ممکن نیست.

او تأکید کرد که راه حل مسئله لبنان داخلی است و نمی توان با ارائه نسخه تحمیلی یا با وعده کمک های اقتصادی کمکی به حل این مسئله کرد.

این همه در حالی است که فرانسه اعلام کرده در حال برنامه ریزی برای اعمال تحریم علیه چهره ها و نیروهای سیاسی لبنان است.

منابع لبنانی تأکید می کنند که مسکو از چند ماه پیش تماس هایی با الحریری و سران حزب الله، متحد اصلی رئیس جمهور لبنان، برقرار کرده است. در این راستا، ماه گذشته هیئتی از حزب الله لبنان عازم مسکو شد.

امریکا نیز روز سه شنبه «دیوید هیل»، معاون سیاسی وزیر خارجه، را راهی بیروت کرده است تا سران احزاب سیاسی را وادار به تشکیل دولتی توانمند و پایبند به اجرای اصلاحات اقتصادی و اداری کند.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا