سرخط خبرها

موافقت بایدن با قرارداد تسلیحاتی 23 میلیارد دلاری ترامپ و امارات

قرارداد تسلیحاتی شامل فروش جنگنده‌های F-35 در دولت ترامپ نهایی شده بود اما بایدن آن را به حال تعلیق درآورد.

میدل ایست نیوز: دستیاران کنگره امریکا اعلام کردند دولت امریکا به کنگره ابلاغ کرده که به قرارداد تسلیحاتی به ارزش 23 میلیارد دلاری با امارات از جمله فروش جنگنده های پیشرفته F-35، پهپادها و سایر تجهیزات ادامه خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در این رابطه گفت دولت امریکا قصد دارد به فروش سلاح به امارات حتی در زمانی که جزئیات بررسی و با مقامات اماراتی مشورت می شود، ادامه دهد.

پیش از این دولت جو بایدن توافقنامه های تصویب شده توسط دونالد ترامپ با امارات در خصوص فروش سلاح را برای بررسی به حالت تعلیق درآورده بود.

ترامپ در نوامبر 2020 پس از توافق عادی سازی روابط بین امارات و اسرائیل به کنگره اعلام کرده بود که با فروش سلاح به امارات موافقت کرده است.

بسته 23.37 میلیارد دلاری شامل محصولات شرکت های General Atomics ، Lockheed Martin  و Raytheon Technologies، شامل 50 فروند جت F-35 Lightning 2 و حداکثر 18 هواپیمای بدون سرنشین  Q-9B گلوله های هوا به هوا و هوا به زمین است.

با این حال، برخی از نمایندگان مجلس از امارات متحده عربی به دلیل دخالت در جنگ یمن که یکی از فاجعه های انسانی جهان محسوب می شود انتقاد کردند و ابراز نگرانی کردند که این قرارداد تسلیحاتی ممکن است نقض ضمانت های ایالات متحده در مورد حفظ اسرائیل در منطقه باشد؛ اما اسرائیل گفت که مخالف این  توافق نیست.

تلاش در کنگره امریکا برای توقف فروش سلاح در ماه دسامبر پس از موافقت همکاران جمهوری خواه ترامپ در کنگره با برنامه های وی شکست خورد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا