خبر اولسیاسی

الشرق الاوسط: مأموریت دشوار «رابرت مالی» برای جلب رضایت همزمان ایران و مخالفان برجام

مسئول پرونده ایران در وزارت خارجه امریکا برای رسیدن به راه حلی تلاش می کند که هم رضایت ایران را تأمین کند هم مخالفان داخلی و خارجی توافق هسته ای را.

میدل ایست نیوز: اعلام تولید 9 گرم اورانیوم غنی سازه شده 60 درصدی از نظر برخی تحلیلگران نماد دشواری هایی است که در مسیر سازوکار مذاکرات ایران و کشورهای غربی ایجاد شده است، هرچند در روزهای اخیر برخی طرف ها از «نتایج ملموس» در مسیر نزدیک کردن دیدگاه های ایران و امریکا خبر داده بودند

روزنامه «وال استریت جورنال» در گزارشی خبر داد که مذاکره کنندگان ایرانی و امریکا به دنبال راهی برای باز کردن گره تحریم ها و ایجاد روندی برای رفع آنها در قبال بازگشت کامل ایران به تعهداتش در برجام هستند. طرف ایرانی خواستار رفع یکباره همه تحریم هاست اما طرف امریکایی فقط از رفع تحریم هایی سخن می گوید که با توافق هسته ای تعارض داشته باشد، هرچند امریکا خود تفکیک میان این تحریم ها را مشخص نکرده است.

نشریه «فارن پالیسی» هم خبر داد که ظاهرا همه تلاش ها بر عهده «رابرت مالی»، مسئول پرونده ایران در وزارت امور خارجه امریکا، است که «برای رسیدن به راه حلی تلاش می کند که هم رضایت ایران را دربر داشته باشد هم رضایت مخالفان توافق هسته ای در کنگره، اعم از دموکرات ها و جمهوری خواهان».

براساس گزارش این نشریه امریکایی، دولت بایدن در پی بازگشت به توافق هسته ای است و مالی می کوشد که نقشه راهی برای رسیدن به معادله قابل قبول برای طرفین تنظیم کند به نحوی که هم رضایت ایران را در پی داشته باشد هم دولت بایدن را در معرض انتقادات داخلی قرار ندهد.

«پاتریک کلاوسن»، کارشناس امور ایران در پژوهشکده واشنگتن، تأکید می کند که مالی در وضعیت سختی گرفتار شده چون اختلافات داخل امریکا و نیز میان متحدان اصلی امریکا در منطقه بر سر این موضوع شدید است.

به گفته کلاوسن، «تیم بایدن می خواهد چنین وانمود کند که  تمرکز اصلی اش بر چین و روسیه است و خاورمیانه از دایره اهتمام اصلی اش خارج شده و برای همین از وضعیت پرونده ایران در همین سطحی که هست رضایت دارد. اما معلوم نیست اوضاع این طور بماند. خروج نیروهای امریکایی از افغانستان از فشار جناح های چپ حزب دموکرات بر دولت بایدن خواهد کاست. از یاد نبریم که دولت بایدن هیچ واکنش انتقادی به حمله به نیروگاه اتمی نطنز نداشت».

یک مقام امریکایی نیز مذاکرات وین را مذاکراتی سخت خوانده بود چون لازمه موفقیت آن برطرف کردن «مین های سمی»ای است که دولت ترامپ در مسیر هر توافقی کار گذاشته است تا دولت بایدن را از بازگشت به تحریم ها بازدارد.

بخش مهمی از صدها تحریمی که دولت ترامپ علیه ایران وضع کرده به بانک مرکزی ایران و 18 بانک ایرانی و شرکت ملی نفت ایران مربوط می شود که به معنای تحریم همه شبکه بانکی ایران است.

دولت ترامپ تأکید کرده بود که حتی در صورت بازگشت امریکا به توافق هسته ای این تحریم ها مانع از اثرگذاری توافق هسته ای (برجام) می شود چون ایران را از حضور در صحنه تجارت بین المللی محروم می کند.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا