اقتصادیخبر اول

ایجاد منطقه آزاد اقتصادی ترکیه در قطر چه فوایدی برای دو کشور دارد؟

مناسبات اقتصادی و سیاسی ترکیه و قطر طی سال‌های اخیر شاهد توسعه همه‌جانبه‌ای بوده است که این امر نشانگر ثبات در روابط دو کشور در منطقه پرآشوب خاورمیانه است.

میدل ایست نیوز: مناسبات اقتصادی و سیاسی ترکیه و قطر طی سال‌های اخیر شاهد توسعه همه‌جانبه‌ای بوده است که این امر نشانگر ثبات در روابط دو کشور در منطقه پرآشوب خاورمیانه است.

در همین رابطه، دو کشور برای تحکیم و ارتقای هر چه بیشتر این روابط، خود را برای ایجاد منطقه آزاد اقتصادی ترکیه در قطر به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های اقتصادی مشترک آماده می‌کنند که تحولی بزرگ در مناسبات تجاری فیمابین خواهد بود.

این اقدام پس از آن انجام می‌شود که حجم سرمایه‌گذاری‌های قطر در ترکیه طی 10 سال گذشته به 20 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است به طوری که قطر در جایگاه دومین کشور بزرگ سرمایه‌گذار در ترکیه شناخته می‌شود که در زمینه‌های بسیاری از جمله بخش بانکی، انرژی، صنعت، گردشگری، املاک و کشاورزی سرمایه‌گذاری کرده است.

منطقه آزاد اقتصادی ترکیه

«محمد مصطفی کوکسو»، سفیر ترکیه در دوحه در 15 آوریل سال 2020 اعلام کرده بود که «به زودی شاهد ایجاد منطقه آزاد اقتصادی ترکیه در قطر خواهیم بود.»

کوکسو در گفت‌وگو با رادیو قطر تصریح کرده بود: منطقه آزاد اقتصادی که به زودی ایجاد خواهد شد، به منزله نقطه تحولی بزرگ در روابط تجاری دو کشور خواهد بود.

وی گفت: یادداشت تفاهم برای ایجاد منطقه آزاد اقتصادی سال گذشته میان وزارت تجارت دو کشور امضا شده است اما به دلیل اپیدمی کرونا اجرای این طرح به تعویق افتاد.

سفیر ترکیه در دوحه تاکید کرد دو کشور خواهان اتمام هر چه سریع‌تر این پروژه هستند.

اظهارنظر سفیر ترکیه برای نخستین بار نبود که مطرح می‌شد، «محمد عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر امور خارجه قطر در نوامبر گذشته از پیشنهاد آنکارا برای ایجاد منطقه آزاد اقتصادی در قطر خبر داده بود.

وی بر عزم قطر برای تقویت و توسعه سازوکارهای همکاری ثمربخش و گشودن چشم‌اندازهای جدید در روابط دو کشور با امضای توافقات و یادداشت‌های تفاهم اقتصادی و تجاری تاکید کرده بود.

آل ثانی افزوده بود: بی‌شک پیشنهاد ایجاد منطقه آزاد اقتصادی ترکیه در قطر منجر به تقویت این روابط خواهد بود و جایگاه و سکوی پرتابی برای سرمایه‌گذار ترکیه‌ای به منظور رسیدن به بازارهای هند، آسیا و افریقا خواهد بود.

اهمیت منطقه اقتصادی آزاد

پیش‌بینی می‌شود که ایجاد منطقه اقتصادی جدید منجر به سرمایه‌گذاری بیشتر ترکیه در قطر و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، افزایش مبادلات تجاری دو کشور از جمله جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، توسعه صنایع و خدمات و افزایش تنوع اقتصادی و درآمدهای غیرنفتی و گازی برای قطر شود.

به سود ائتلاف دو کشور

در همین رابطه، «فراس رضوان اوغلو»، تحلیلگر امور سیاسی ترکیه بر اهمیت ائتلاف ترکیه و قطر نه فقط در زمینه نظامی بلکه در همه حوزه‌ها به ویژه در بخش اقتصادی و تجاری تاکید کرد.

فراس اوغلو در گفت‌وگو با الخلیج اونلاین تصریح کرد:برخی موانع در مسیر ایجاد ائتلاف‌ها و همگرایی‌های منطقه‌ای وجود دارد که غالبا مربوط به قوانین و پروتوکل‌هاست که این امر با وجود اراده‌ای قوی از سوی طرف‌ها قابل حل شدن است.

وی افزود:معتقدم ایجاد منطقه آزاد اقتصادی به ویژه در زمینه تجاری و حمل و نقل می‌تواند تسهیلگر بسیاری از موانع باشد، قطر با میزبانی از این منطقه آزاد اقتصادی می‌تواند همانند دبی و مناطق دیگر به منطقه کوچک تجاری عربی تبدیل و جایگاهی برای ترانزیت کالاهای ترکیه به دیگر مناطق در شرق، جنوب و غرب خود شود.

این تحلیلگر امور سیاسی ترکیه گفت: بر این باور هستم که ایجاد منطقه آزاد اقتصادی یکی از اولویت‌های واقعی در سیاست خارجی ترکیه برای تسهیل فعالیت‌های تجاری است.

ارتقای مناسبات دوجانبه

تقویت مناسبات اقتصادی میان ترکیه و قطر در سال 2020 محدود به سفرهای متقابل مقامات عالی‌رتبه دو کشور نبود، بلکه آنکارا و دوحه تا پایان سال 2020، 62 توافق دوجانبه امضا کردند.

مبادلات تجاری میان دو کشور طی سه سال گذشته 136 درصد افزایش داشته است در سال 2019، حجم مبادلات تجاری دو طرف به 2.2 میلیارد رسید، این در حالی است که حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال 2016 تنها 908 میلیون دلار بود.

همچنین ارزش پروژه‌هایی که شرکت‌های ساخت و ساز ترکیه در سال 2020 در قطر اجرا کردند به 18.6 میلیارد دلار رسید.

بیش از 540 شرکت ترکیه در قطر و 200 شرکت قطری در ترکیه فعالیت دارند.

قطر دومین کشور بزرگ سرمایه‌گذار در ترکیه به شمار می‌رود که تا سال 2019 میلادی حجم سرمایه‌گذاری‌های مستقیم این کشور به 22 میلیارد دلار می رسید.

منبع
الخلیج اونلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا