سرخط خبرهاسیاسی

رایزنی وزرای امور خارجه مصر و یونان درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی

وزرای امور خارجه مصر و یونان جلسه رایزنی سیاسی مشترکی برگزار کردند.

میدل ایست نیوز: «سامح شکری»، وزیر امور خارجه مصر جلسه رایزنی سیاسی با «نیکوس دیندیاس»، همتای یونانی خود برگزار کرد.

دو طرف در این دیدار درباره مناسبات رو به گسترش قاهره و آتن، راهکارهای تقویت آن، همکاری سه جانبه میان مصر، یونان و قبرس یونانی‌نشین، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد اهتمام مشترک رایزنی کردند.

مصر و یونان پیشتر توافقی برای ترسیم قلمرو دریایی خود برای بهره‌برداری از منابع گازی دریای مدیترانه امضا کردند که با مخالف شدید ترکیه رو به رو شد.

بر اساس این توافق نامه ، جزئیات مرزهای دریایی میان دو کشور مشخص می‌شود.

دولت‌های دو کشور در این توافق نامه پایبندی خود را به اصول توافق‌نامه و اهداف منشور سازمان ملل متحد و تمایل خود برای کمک به ثبات منطقه با حسن نیت مطابق با قوانین بین المللی اعلام وهمچنین بر تمایل به تقویت روابط همسایگی ، دوستی و روابط همکاری متقابل تاکید کردند و سپس این توافق نامه را امضا کردند.

این دو کشور تاکید کردند که اهمیت توافق‌نامه تعیین منطقه انحصاری اقتصادی خود را به منظور توسعه اقتصادی دو طرف می‌دانند و از کنوانسیون سازمان ملل متحد درمورد حقوق دریایی که در تاریخ 10 دسامبر 1982 منعقد شده و از 16 نوامبر 1994 لازم الاجرا شد ، مطلع و دو کشور به آن پای‌بند هستند.

دولت های دو کشور همچنین تأکید کردند که این توافق بر اساس حقوق بین الملل است.

در این توافق نامه اطمینان حاصل شد که اگر هر یک از کشورها با هدف تعیین منطقه انحصاری اقتصادی خود با یک کشور دیگر که دارای مناطق دریایی با دو طرف است ، وارد مذاکره شود، آن طرف قبل از رسیدن به توافق نهایی با کشور ثالث ، باید این موضوع را به طرف دیگر اطلاع دهد.

در این توافقنامه به منابع طبیعی نیز اشاره شد.این دو کشور توافق کردند که این توافق نامه به هر دلیلی معلق نخواهد شد.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا