خبر اولسیاسی

«رویترز»: پرونده یمن و لبنان موضوع اصلی مذاکرات ایران و عربستان در بغداد بوده است

خبرگزاری «رویترز» به نقل از سه منبع مطلع جزئیات تازه ای از نشست مقامات ایرانی و عربستانی در بغداد در 9 آوریل گذشته منتشر کرد.

میدل ایست نیوز: خبرگزاری «رویترز» به نقل از سه منبع مطلع جزئیات تازه ای از نشست مقامات ایرانی و عربستانی در بغداد در 9 آوریل گذشته منتشر کرد.

براساس این گزارش، یک مقام بلندپایه ایرانی و دو مقام منطقه ای تأکید کرده اند که این نشست که در بغداد برگزار شده با هدف کاهش تنش میان این دو کشور مهم منطقه بوده است.

مقام ایرانی و یکی از دو مقام منطقه ای تأکید کرده اند که این نشست مقدماتی بوده و دستاورد خاصی در راستای حل اختلافات دو کشور نداشته است.

مقام ایرانی به «رویترز» گفته که این نشست در سطحی پایین بوده و بیشتر هدف از آن بررسی امکان کاهش تنش در منطقه بوده است.

یک مقام منطقه ای نیز تأکید کرده که محور اصلی مذاکرات مسئله جنگ در یمن بوده که عربستان از مارس 2015 در آن جنگی را علیه گروه  انصارالله آغاز کرد.

یک مقام منطقه ای دیگر نیز تأکید کرده که مسئله لبنان و بن بست سیاسی در این کشور هم از دیگر موضوعات مورد بحث در این جلسه بوده است.

«رویترز» به نقل از یک دیپلمات غربی نیز خبر داده که امریکا و بریتانیا از پیش در جریان برگزاری این نشست بوده اند.

شب گذشته نیز پایگاه خبری «العربی الجدید» به نقل از یک منبع بلندپایه در دفتر «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، که نخواسته نامش فاش شود، خبر داد که این نشست در منطقه خضراء در مرکز بغداد و با حضور «قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق، که هفته گذشته به تهران سفر کرده بود، انجام شده است.

این مقام افزوده که پیگیری و هماهنگی های لازم برای این نشست توسط شخص نخست وزیر عراق و در راستای تلاش های وی برای کاهش تنش در منطقه و که به وضعیت داخلی بغداد آسیب می زند انجام شده است.

به گفته این مقام عراقی، این نشست بیشتر تلاشی برای ارزیابی وضعیت ازجانب دو طرف و بررسی امکان پیشرفت در مذاکرات بوده تا بررسی یک پرونده مشخص.

روز گذشته نشریه امریکایی «فایننشال تایمز» به نقل از منابع حکومتی خبر داد که مقامات بلندپایه ایرانی و عربستان مذاکرات مستقیمی را در بغداد آغاز کرده اند.

به گزارش «رویترز» به نقل از این نشریه امریکایی، این گفت وگوها اولین مورد از این نوع از چهار سال پیش که روابط دو کشور کاملا قطع شد است.

براساس این گزارش دور نخست این گفت وگوها میان ایران و عربستان در 9 آوریل گذشته در بغداد انجام شده و موضوع آن حملات انصارالله به یمن بوده است.

براساس این گزارش، هیئت عربستانی در این مذاکرات به ریاست «خالد بن علی الحمیدان»، رئیس دستگاه اطلاعات عربستان بوده است.

این گزارش افزوده که قرار است دور تازه ای از این مذاکرات هفته آینده برگزار شود.

یک مقام بلندپایه عراقی در گفت وگو با این نشریه امریکایی ضمن تأیید این خبر، تأکید کرده که بغداد همچنین کانال های ارتباطی میان ایران با مصر و اردن هم برقرار کرده است.

با وجود این گزارش ها، یک مقام عربستانی در گفت وگو با «فایننشال تایمز» این اخبار را تأیید نکرده است هرچند یک مقام بلندپایه عراقی و یک مقام ایرانی و مقامات منطقه ای آن را تأیید کرده اند.

منابع بلندپایه تأکید کرده اند که عربستان تأکید فراوانی بر محرمانه ماندن این گفت وگوها دارد.

عربستان و ایران در بسیاری مسائل منطقه ای با یکدیگر اختلافات شدیدی دارند. در سال 2016 گروهی از معترضان در ایران به سفارت عربستان در تهران حمله کرده و بخش هایی از آن را آتش زدند.

در پی روابط دو کشور قطع شد و عربستان سفارت خود را در تهران تعطیل کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا