اقتصادیسرخط خبرها

مشاور مالی الکاظمی: شناورسازی ارز به فروپاشی اقتصاد عراق می‌انجامد

مشاور نخست‌وزیر عراق در امور مالی و اقتصادی تاکید کرد شناورسازی ارز در عراق منجر به فروپاشی اقتصاد می‌شود.

میدل ایست نیوز: «مظهر محمد صالح»، مشاور نخست‌وزیر عراق در امور مالی و اقتصادی تاکید کرد شناورسازی ارز در عراق منجر به فروپاشی اقتصاد می‌شود.

صالح در گفت‌وگو با پایگاه خبری شفق نیوز تصریح کرد: شناورسازی ارز در عراق کار درستی نیست زیرا در این حالت اقتصاد کشور دچار فروپاشی خواهد شد.

وی گفت: دولت در صورتی که دست خود را بازار ارز کنار بکشد، عرضه متوقف و تقاضا افزایش پیدا خواهد کرد لذا بازار از هم خواهد پاشید.

مشاور مالی الکاظمی تاکید کرد: شناورسازی در اقتصادهایی انجام می‌شود که دولت دستی در عرضه و تقاضای ارز ندارد و تنها برای ایجاد توازن در ذخایر ارزی خود اقدام به خرید و فروش محدود ارز می کند.

وی اظهار داشت: مشکل عراق این است که بازار تقاضای ارز می‌کند و دولت آن را عرضه می‌کند اما در صورتی که بانک مرکزی دست به فروش دلار نزند، عرضه ارز به دلیل نبود عرضه‌کنندگان دیگر یا به دلیل اندک بودن آن متوقف خواهد شد لذا نرخ ارز افزایش خواهد یافت زیرا تقاضا بیشتر از عرضه خواهد بود.

صالح تاکید کرد: دولت در عراق عرضه‌کننده ارز است لذا اگر دولت به سمت شناورسازی ارز برود، این بدان معناست که دیگر عرضه‌ای در کار نخواهد بود لذا نرخ ارز به سرعت افزایش پیدا خواهد کرد.

نرخ ارز شناور (که نرخ ارز منعطف یا نوسانی نیز نامیده ‏می‏‏شود)، نوعی روش نرخ-ارز است که در آن امکان نوسان ارزش واحد پول در واکنش به مکانیزم‏‌ها‏ی بازار تبادل خارجی، وجود دارد.

واحد پولی که از نرخ ارز شناور استفاده ‏می‌‏‏کند به عنوان ارز (واحد پول) شناور شناخته ‏می‏‏‌شود. ارز شناور برعکس ارز ثابت است که ارزش آن به یک ارز دیگر، کالاهای مادی، یا سبد ارزی بستگی دارد.

گفتنی است هر از چند گاهی برخی مسئولان عراقی درباره لزوم شناورسازی ارز و حفظ ذخایر ارزی این کشور صحبت می‌کنند.

همچنین بحوانید:

آیا سیاست شناورسازی نرخ ارز در عراق عملی خواهد شد؟

 

منبع
شفق نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا