خبر اولسیاسی

وکلای بازداشت شدگان حوادث اخیر اردن خواستار ملاقات با موکلان و اطلاع از روند تحقیقات شدند

هیئت وکلای بازداشت شدگان حادثه اخیر امنیتی در اردن با انتشار بیانیه ای رسمی به نادیده گرفته شدن حقوق موکلانشان اعتراض کردند.

میدل ایست نیوز: هیئت وکلای بازداشت شدگان حادثه اخیر امنیتی در اردن با انتشار بیانیه ای رسمی ضمن اعتراض به نادیده گرفته شدن حقوق موکلانشان خواستار ملاقات با آنها و قرار گرفتن در جریان روند تحقیقات شدند.

در این بیانیه آمده که 15 روز از بازداشت 8 موکلشان «که در شرایطی مبهم انجام شده و هنوز مشخص نیست که توسط کدام دستگاه امنیتی انجام شده می گذرد و هیچ گونه سند قانونی برای بازداشت این افراد وجود ندارد».

این بیانیه افزوده که همه بازداشت شدگان به دادگاه نظامی ارجاع داده شده اند و هم اکنون در بازداشت دستگاه اطلاعات عمومی اردن به سر می برند.

هیئت وکلا از رئیس دادگاه نظامی اردن خواسته اند که به وکلا اجازه ملاقات با موکلانشان و اطلاع از روند تحقیقات و پرونده را بدهند و افزوده اند که پیش از این به آنها گفته شده بود که روز یکشنبه (18 آوریل) به دادگاه مراجعه کنند اما این موعد به سه شنبه (فردا) موکول شده است.

این هیئت در بیانیه خود نسبت به «نادیده گرفته شدن حقوق بازداشت شدگان» ابراز نارضایتی و تأکید کرده که حق شکایت به دستگاه های نظارتی حقوقی ازجمله مرکز ملی حقوق بشر که نهادی مورد احترام در سطح بین المللی است را برای خود محفوظ می داند.

این اولین بیانیه صادره ازجانب هیئت وکلای این بازداشت شدگان است.

پیش از این «محمد العفیف»، رئیس سابق دادگاه امنیت دولتی اردن، اعلام کرد که ازجانب «باسم عوض الله» به وکالت وی مأمور شده است.

حدود دو هفته پیش، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، در نامه‌ای خطاب به ملت اردن تأکید کرد که «فتنه به پایان رسیده» و اردن در امنیت و ثبات است و به یاری خدا و عزم و همبستگی ملت و فداکاری ارتش اردن در ثبات و امنیت خواهد ماند.

پادشاه اردن تأکید کرد که این کشور چالش‌ها و بحران‌های سختی را تجربه کرده و هر بار قدرتمندتر از آنها بیرون آمده و افزود که بحران چند روز اخیر «از همه سخت‌تر و خطرناک‌تر نبود اما برای من از همه دردناک‌تر بود چون طرف‌های «فتنه» از درون و بیرون خاندان ما بودند و هیچ چیز با شوک و درد و خشمی که به عنوان یک برادر و شاه و رهبر این ملت تجربه کردم قابل مقایسه نیست».

ملک عبدالله تأکید کرد که تصمیم گرفته این موضوع را به‌صورت خانوادگی حل کند و شاهزاده حمزه دربرابر خانواده تعهد داده که به رسالت خاندان هاشمی پایبند باشد و منافع اردن را  بر هر چیز دیگر اولویت دهد و افزود که شاهزاده حمزه و خانواده‌اش در کاخ خود و برخوردار از حمایت شاه هستند».

او افزود که ابعاد موضوع در حال بررسی است و طبق قانون درباره آن اقدام خواهد شد و تأکید کرد که هر اقدام بعدی براساس معیار کلی منافع میهن و ملت خواهد بود.

پادشاه اردن با اشاره به مشکلات اقتصادی که با شیوع کرونا تشدید شده تأکید کرد که ملت دشواری‌های بسیاری را تجربه می‌کند و باید با اتحاد و هم‌بستگی برای حل مشکلات کوشید و با «وحدت کلمه وارد سده دوم تاریخ اردن شد».

پیش از این ایمن الصفدی، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه اردن، در کنفرانسی مطبوعاتی خبر داد که در این پرونده 14-16 نفر بازداشت شده اند و تحقیقات در این باره ادامه دارد.

منبع
CNN

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا