خبر اولسیاسی

مذاکرات عراق با روسیه و امریکا و فرانسه درباره همکاری جهت ساخت نیروهای اتمی

 رئیس سازمان کنترل مواد رادیواکتیو عراق از تفاهمات این کشور با روسیه و امریکا و فرانسه برای تسریع در روند ساخت نیروگاه اتمی در عراق خبر داد.

میدل ایست نیوز: رئیس سازمان کنترل مواد رادیواکتیو عراق از تفاهمات این کشور با روسیه و امریکا و فرانسه برای تسریع در روند ساخت نیروگاه اتمی در عراق خبر داد.

«کمال حسین لطیف» گفت که کمیته دولتی ساخت تأسیسات هسته ای در عراق تشکیل شده و بررسی های اولیه برای ساخت نیروگاه بر اساس توصیه های سازمان انرژی اتمی را آغاز کرده و در این راستا دو دیدار از سفارت روسیه و مشاور شرکت روس اتم داشته است.

او گفت که در مذاکرات با شرکت روسیه ای درباره تهیه پیش نویسی برای یادداشت تفاهم جهت تسریع در ساخت نیروگاه اتمی عراق توافق شده است.

لطیف افزود که مذاکراتی نیز با فرانسه و اتحادیه اروپا در این باره شده است و طرف فرانسوی برای همکاری با عراق برای ساخت نیروگاه اتمی ابراز تمایل کرده است.

او گفت که همچنین این هیئت عراقی با مقامات ذی ربط امریکایی نیز در این باره مذاکراتی داشته است.

وی افزود که اکنون در مرحله تفاهمات و ایجاد پیش زمینه های مشترک هستیم و به زودی برنامه کامل هزینه های ساخت نیروگاه اتمی را به هیئت دولت ارائه خواهیم کرد.

پیش از این سازمان کنترل مواد رادیو اکتیو عراق اعلام کرده بود که در حال مذاکره با امریکا و روسیه و فرانسه و آرژانتین و کره جنوبی و فرانسه درباره همکاری برای ساخت نیروگاه اتمی است.

ساخت نیروگاه اتمی در عراق اولین بار با جدیت در سفر «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه، به عراق مطرح شد و یکی از محورهای اصلی مذاکرات «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، در سفرش به کشورهای اروپایی بود.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا