اقتصادیسرخط خبرهاسیاسی

آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در عراق در حال انجام است/ بازگشت از طریق واردات و حواله ارزی

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق گفت: پول‌های بلوکه شده در عراق به وسیله تجارتی که با این کشور داریم روزانه در حال تغییر و آزاد سازی است.

میدل ایست نیوز: «یحیی آل اسحاق»، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق اظهار کرد: حجم پول‌های بلوکه شده و منابع ارزی ایرانی در کشور عراق روزانه در حال تغییر است به طوری که هر روز شاهد آزاد شدن حجمی از آنها و از طرفی هم اضافه شدن آنها به دلیل انجام صادرات کالا هستیم.

به گفته این مقام مسئول، بانک‌های عراقی همکاری مفید و قابل قبولی با بانک مرکزی ایران دارند و همین همکاری‌ها منجر به دور زدن تحریم‌ها و در نتیجه انجام معاملات ارزی شده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق بیان کرد: هم اکنون آزاد کردن پول‌های بلوکه شده هم از طریق حواله ارزی یا همان پول نقد انجام می‌گیرد و هم از طریق واردات کالا از عراق به ایران که البته مورد دوم بیشتر از مورد اول است.

آل اسحاق ادامه داد: روش دوم به این شکل صورت می‌گیرد که شرکت‌های صادرکننده عراقی با دریافت نامه‌ای از بانک مرکزی ایران، ارزش کالای صادراتی خود را از بانک مرکزی این کشور دریافت می‌کنند و در نتیجه به همین میزان از حجم پول‌های بلوکه شده کاسته می‌شود.

او در پایان تصریح کرد: هم اکنون حجم پول‌های بلوکه شده و منابع ارزی ایرانی در کشور عراق بین 6 تا 7 میلیارد دلار است که با روالی که طی چند هفته گذشت به وجود آمده این منابع قابل آزادسازی هستند و نگرانی زیادی بابت این منابع در داخل وجود ندارد.

منبع
همشهری آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا