اقتصادیخبر اولدسته‌بندی نشده

تاثیر پررنگ اعمال قرنطینه عمومی در ترکیه بر وضعیت معیشتی کارگران سوری

اعمال قرنطینه عمومی از 29 آوریل تا 17 ماه مه جاری در ترکیه منجر به وخیم‌تر شدن مشکلات معیشتی 700 هزار کارگر سوری ساکن این کشور شده است.

میدل ایست نیوز: اعمال قرنطینه عمومی از 29 آوریل تا 17 ماه مه جاری در ترکیه منجر به وخیم‌تر شدن مشکلات و گرفتاری‌های 700 هزار کارگر سوری ساکن این کشور شده است؛ کارگرانی که بیشتر آنها طی محدودیت‌های کرونایی پیشین یا از ساعت کاری آنها کم شده بود یا اینکه کلا کار خود را از دست دادند اما با آغاز قرنطینه عمومی در ترکیه به جز کارگران بخش بهداشت، همه حوزه‌ها را شامل شده است.

در همین رابطه، «رفاه الاسود»، کارگر سوری شاغل در ترکیه تصریح کرد: کارفرما از ما خواسته تا زمان پایان یافتن قرنطینه عمومی به سرکار نیاییم همچنین کارفرما هیچ حقوق یا مبلغ را به ما نداده است.

«عمر محسن»، کارگر سوری شاغل در غازی عنتاپ می گوید کارفرمایش از وی خواسته فعلا سرکار نیاید زیرا بخش گردشگری تاکنون با رکود مواجه است لذا ناچار به ترک شهر گردشگری ازمیر شدم زیرا باقی ماندن در این شهر و تقبل هزینه‌های معیشتی و پرداخت اجاره منزل همه اندوخته من را به باد می دهد.

در همین رابطه، وضعیت کارگران سوری در ترکیه به دو دلیل هنوز وارد ثبات نشده است: نخست اینکه برخی کارفرمایان از ثبت رسمی کارگران سوری شانه خالی می کنند و دوم اینکه این کارگران بر اساس قانون حمایت موقت در ترکیه حضور دارند بدین معنا که آنها حق شکایت از ادارات دولتی و خصوصی برای احقاق حق یا کسب تابعیت را ندارند.

این موارد در حالی است که شهروندان سوری تاثیر غیر قابل انکاری در اقتصاد ترکیه برجای نهادند؛ شمار شرکت هایی که شهروندان سوری در ترکیه تاسیس کرده اند به 13 هزار و 880 شرکت می رسد یعنی 29 درصد از مجموع شرکت‌هایی خارجی فعال در ترکیه.

در همین ارتباط، «نزار خراط»، رئیس جمعیت سوری‌های ساکن استانبول تصریح کرد:بیش از 700 هزار کارگر سوری در ترکیه مشغول به کار هستند اما معتقدم تنها 38 هزار تن از آنها دارای بیمه هستند و به شکل قانونی کار می کنند، این در حالی است که مقامات تُرک از همه مراکز اقتصادی خواسته اند که مشخصات کارگران سوری خود را نزد نهادهای مسئول ثبت کنند و گرنه به پرداخت جرایم مالی مواجه خواهند شد.

وی درباره میزان حقوق کارگران سوری گفت: میانگین حقوق آنها بین 1800 تا 2050 لیره است که تقریبا کمترین حقوق در ترکیه به شمار می رود.

پس از گذشت یکسال از اعمال محدودیت‌های کرونایی و کاهش فرصت‌های شغلی و درآمدها، درد و رنج شهروندان سوری در ترکیه افزایش یافته است و آنها در پرداخت اجاره‌بهای منزل و خرید مایحتاج خود با دشواری‌هایی رو به رو هستند.

از طريق
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا