اقتصادیسرخط خبرهاسیاسی

مصر: سالانه 54 میلیارد متر مکعب کمبود آب داریم

سخنگوی وزارت منابع مصر اعلام میزان کمبود آب سالانه این کشور به 54 میلیارد متر مکعب می رسد.

میدل ایست نیوز: «محمد غانم»، سخنگوی وزارت منابع مصر اعلام میزان کمبود آب سالانه این کشور به 54 میلیارد متر مکعب می رسد.

غانم درباره جزئیات «فقر آبی» که مصر با آن دست به گریبان است، گفت: سهم آب هر فرد در مصر 1000 متر مکعب است اما اکنون با کاهش‌های روی داده به 550 متر مکعب رسیده است.

وی اظهار داشت: مصر یکی از کشورهای فقیر در آب شرب به حساب می آید که اساسا برای تامین آن به حقابه 55.5 میلیارد مترمکعبی خود از رود نیل وابسته است مابقی نیز از آب باران و آب‌های زیرزمینی تامین می شود تا مجموع آن به 60 میلیارد مترمکعب برسد.

سخنگوی وزارت منابع آب مصر تاکید کرد که این کشور عملا به 104 میلیارد متر مکعب آب شرب در سال نیاز دارد.

غانم اظهار داشت: مصر 20 میلیارد متر مکعب آب مورد نیاز خود را بازیافت می‌کند و باقی را از طریق واردات محصولات آب‌بر جبران می کند بدین ترتیب مجموع کمبود آب مصر به 54 میلیارد متر مکعب می رسد.

مصر در تامین 90 درصد از آب شرب خود به رود نیل وابسته است و هرگونه کاهش حقابه این کشور از نیل، آثار اجتماعی و اقتصادی ویرانگری بر مصر خواهد داشت، این در حالی است که آدیس‌آبابا تصریح دارد که سد النهضه با سرمایه‌گذاری 4.6 میلیارد دلاری در تبدیل این کشور به قطب انرژی منطقه نقش‌آفرین نقش‌آفرین است و می‌تواند علاوه بر درآمدزایی منجر به فقرزدایی در این کشور شود.

در این میان، اختلافات سه کشور بر سر مقدار آب رهاسازی شده از سوی اتیوپی در صورت بروز کم‌آبی متمرکز است، با عملیاتی شدن این سد، اتیوپی می‌تواند به بزرگترین کشور صادر کننده برق در آفریقا با تولید ۶۰۰۰ مگاوات برق تبدیل شود.

اتیوپی و سودان در این میان منافع خود را دارند. سد النهضه در ۲۰ کیلومتری سودان واقع شده و این کشور زیان آبی قابل توجهی نمی‌بیند بلکه برای جبران کمبود برق خود به ساخت این سد نیز امید دارد. اما مصر نگران پایین آمدن سهم آب خود است؛ آبی که آن را برای شرب، زراعت و صنعت به کار می‌گیرد.

همچنین بخوانید:

ریشه‌ اختلافات مصر، سودان و اتیوپی در سد النهضه چیست؟

 

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا