اجتماعیخبر اول

موزه موصل از دل آوارهای داعش سر برمی آورد

دولت عراق با همکاری کشورهای خارجی ازجمله مؤسسه اسمیت سونیان امریکا روند بازسازی موزه موصل را آغاز کرده است.

میدل ایست نیوز: دولت عراق با همکاری کشورهای خارجی ازجمله مؤسسه اسمیت سونیان امریکا روند بازسازی موزه موصل را آغاز کرده است.

در سال 2019 تیمی از مؤسسه اسمیت سونیان واشنگتن از این موزه و شهر موصل بازدید کردند تا برآوردی از وضعیت تخریب در آن به دست آوردند و برنامه‌ای برای بازسازی آن با همکاری موزه لوور و صندوق جهانی آثار باستانی و مؤسسه الف در سوئیس تنظیم کنند.

این موزه که روزگاری نماد تکثر فرهنگی در جامعه عراق بود در سه سال حکومت داعش بر شهر موصل ویران شد.

«ریچار کورن»، پژوهشگر مؤسسه اسمیت سونیان می‌گوید که کمک به بازسازی موزه موصل به جامعه عراق کمک می‌کند که دوران ویرانی داعشی را پشت سر گذارند.

علاوه بر بازسازی ساختمان ویران‌شده، بخش بزرگی از کار به جدا کردن قطعه‌های تاریخی‌ای مربوط می‌شود که تروریست‌های داعش آنها را تکه تکه کرده‌اند.

«کوری فیگنر»، افسر سابق ارتش امریکا و مدیر طرح نجات فرهنگی در مؤسسه اسمیت سونیان، تأکید می‌کند که آنچه در این موزه اتفاق افتاده و تلاشی که برای بازسازی و کشف قطعه‌ها انجام می‌شود شبیه یک صحنه قتل است که باید همه جزئیات را در آن در نظر گرفت.

بعد از بازسازی سقف موزه که هدف خمپاره قرار گرفته بود، همه آوارها غربال شد و اکنون مسئولان و کارشناسان موزه عملیات بسیار دقیق تفکیک قطعات را آغاز کرده‌اند.

«عمر محمد»، کارشناس آثار باستانی و مورخ و رئیس پایگاه اینترنتی «عین موصل» می‌گوید که بهترین راه اعلام پایانی داعش بازسازی موزه موصل و آغاز مرحله تازه‌ای در فعالیت آن است.

داعش در دوران سلطه خود بر مناطقی از خاک عراق و سوریه بسیاری از آثار تاریخی و باستانی این منطقه را تخریب کرد که یکی از نمونه‌های آن مناره 800 ساله حدباء در موصل و تخریب آثار باستانی دوران رومی در تدمر سوریه است.

موزه موصل دومین موزه بزرگ عراق بود و قطعه‌هایی از آثار مربوط به دوره آشوریان در آن نگه داری می‌شود.

در فوریه 2015 تروریست‌های داعش فیلمی از عناصر خود منتشر کردند که آنها را در حالی که کلنگ و پتک به دست داشتند در حال حمله به موزه و وسایل آن نشان می‌داد.

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا