خبر اولسیاسی

دعوت شاه عربستان از سلطان عمان همزمان با احتمال دور تازه مذاکرات تهران و ریاض

بعید نیست که عربستان درصدد هماهنگ کردن مواضع خود با کشورهای شورای همکاری پیش از گفت‌وگوهای رسمی با ایران باشد.

میدل ایست نیوز: پادشاه عربستان رسما از همتای عمانی خود برای سفر به ریاض دعوت کرد.

این دعوت در سفر رسمی وزیر خارجه عربستان به مسقط و ابلاغ پیام پادشاه عربستان به سلطان هیثم بن طارق انجام شده است. خبرگزاری رسمی عمان محتوای پیام را «روابط دوجانبه و تقویت عرصه‌های همکاری میان دو کشور با کشورهای منطقه» اعلام کرد.

ناظران تأکید می‌کنند که این سفر در راستای افزایش تحرکات در منطقه و مطرح شدن احتمال کاهش تنش و اختلافات میان ایران و عربستان جای می‌گیرد. به‌خصوص که سفر وزیر خارجه عربستان به عمان و پیش از آن قطر، فقط چند روز بعد از سفر وزیر خارجه ایران به این دو کشور انجام شده است.

به گفته ناظران بعید نیست که عربستان درصدد هماهنگ کردن مواضع خود با کشورهای شورای همکاری پیش از گفت‌وگوهای رسمی با ایران باشد.

پیش از این گزارش‌های متعددی از مذاکرات مستقیم مقامات امنیتی ایران و عربستان در بغداد منتشر شده بود. در تازه‌ترین گزارش در این باره، نشریه «نیویورک تایمز» در گزارشی تأکید کرد که دور تازه این مذاکرات نیز طی روزهای آینده برگزار خواهد شد.

این نشریه تأکید کرد که هرگونه کاهش تنش میان ایران و عربستان تأثیر مستقیم بر کاهش مسائل و مشکلات در لبنان و سوریه و عراق و یمن خواهد داشت.

«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان نیز هفته گذشته با تغییر لحنی آشکار تأکید کرد که عربستان خواستار برقراری بهترین روابط با ایران است.

محمد بن‌سلمان در گفت‌وگویی که بامداد چهارشنبه پخش شد، در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال برقراری روابط بین ریاض و تهران، گفت، در نهایت، ایران یک کشور همسایه است، همه ما امیدواریم که رابطه خوب و متمایزی با ایران برقرار کنیم.

ولیعهد عربستان اضافه کرد، ما خواهان آن نیستیم وضعیت در ایران سخت باشد، ما خواهان موفقیت و توسعه و پیشرفت ایران هستیم.

وی تصریح کرد که دو کشور منافع مشترک و متقابلی برای پیشرفت و بهبود منطقه و جهان دارند.

محمد بن سلمان در ادامه تصریح کرد که هنوز مسائل حل نشده‌ای بین دو کشور وجود دارد.

او در ادامه با اشاره به این که اگر ایران به حمایت از شبه‌نظامیان در منطقه پایان دهد، با ازسرگیری روابط با ایران مخالف نیست گفت، عربستان سعودی به دنبال خصومت دائمی با ایران نیست، اما هرگونه بهبود در روابط بین دو کشور مشروط خواهد بود.

در تازه ترین واکنش به این اظهارات «سعید خطیب زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در نشست هفتگی این هفته خود با خبرنگاران گفت: ایران همواره آماده گفت وگو در هر سطح و شکلی با همسایگانش از جمله عربستان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران و عربستان و انجام اقدام جدی برای برقراری رسمی روابط بیان کرد: تغییر لحن و گفتمان به کاهش تنش‌ها کمک زیادی می‌کند ولی تا به تغییر رفتار منتهی نشود، منجر به نتیجه عملی جدی نخواهد شد.

خطیب زاده همچنین تاکید کرد ایران همواره آمادگی گفت‌وگو در هر سطح و شکلی با همسایگان از جمله عربستان را داشته و دارد.

خطیب‌ زاده ادامه داد: فکر می‌کنیم کشورهای منطقه و ملت‌های دو کشور نتیجه و ثمره چنین گفت‌وگوهایی که صلح، ثبات و پیشرفت بیشتر است خواهند دید. بی شک دو کشور تردیدی در این باره ندارند.

در حالی که به نظر می‌آید دولت امریکا سیاست سختگیرانه دولت قبل در قبال ایران را تا حدودی کنار گذاشته، کشورهای عربی می‌کوشند برگ‌های برنده خود را دربرابر ایران به کار گیرند تا بتوانند شرایط گفت‌ وگو با ایران تا حدی به نفع خود بهبود بخشند.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا