خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

لوایح و طرح‌های بلاتکلیف مانده در انتظار تشکیل پارلمان بعدی عراق

پارلمان عراق به دلیل «ضیق وقت» بررسی و تصویب بسیاری از لوایح و طرح‌های مهم را به پارلمان بعدی واگذار کرده است.

میدل ایست نیوز: پارلمان عراق به دلیل «ضیق وقت» بررسی و تصویب بسیاری از لوایح و طرح‌های مهم را به پارلمان بعدی واگذار کرده است؛ طرح‌هایی که ماه‌هاست در انتظار بررسی و تصویب پارلمان است اما به دلیل اختلافات بسیار و مشغول بودن نمایندگان و رهبران فراکسیون‌ها به کارزارهای انتخاباتی زودهنگام تاکنون بلاتکلیف باقی مانده است.

طرح‌هایی نظیر مبارزه با خشونت خانوادگی، تملک خانواده‌های بدون مجوز، جرایم الکترونیکی، آزادی بیان، تظاهرات‌ مسالمت‌آمیز، بیمه تامین اجتماعی، اصلاح قانون اقامت بیگانگان و فلسطینی‌های ساکن عراق و کسب و کار غیر قانونی از مهم‌ترین طرح‌هایی است که در پارلمان کنونی به تصویب نرسید و منتظر تشکیل پارلمان بعدی برای رسیدگی به آنهاست.

در همین رابطه، «محمد الغزی»، رئیس کمیسیون حقوقی پارلمان عراق گفت: فصل قانونگذاری پارلمان در ماه ژوئیه به پایان می‌رسد و این بازه زمانی برای تصویب بسیاری از قوانین ناکافی است.

الغزی در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: با این وجود نمایندگان پارلمان به بررسی طرح‌های مهم و مورد نیاز ادامه خواهند داد اما در عین حال قوانین از جمله قانون جرایم الکترونیک و تظاهرات مسالمت‌آمیز وجود دارد که جنجالی است و تصویب آن به بحث و بررسی بیشتری نیاز دارد و در مقطع کنونی امکان تصویب آنها وجود ندارد.

وی درباره عدم امکان برگزاری جلسات پارلمان گفت: در مرحله آتی برای برگزاری جلسات دشواری‌هایی وجود دارد اما عملا و در پایان هر دوره پارلمان و با نزدیک شدن به زمان انتخابات، برگزاری جلسات دشوار می شود مگر در موارد ضروری زیرا اغلب نمایندگان برای انجام کارزارهای انتخاباتی به مناطق خود می روند.

در همین ارتباط، «کاظم الشمری»، عضو پارلمان عراق تصریح کرد: قوانینی که در مرحله آتی تصویب خواهد شد، دارای رنگ و بوی سیاسی و انتخاباتی و برای جلب نظر شهروندان خواهد بود و طرح‌های مورد اختلاف به دوره بعدی پارلمان واگذار خواهد شد.

پارلمان کنونی عراق که به دلیل تاخیر در تصویب طرح‌ها و تعطیلی‌های طولانی با انتقادات گسترده‌ای رو به رو بوده است، نخستین جلسه خود را در سپتامبر سال 2018 میلادی آغاز کرد و انتظار می‌رود پیش از برگزاری انتخابات زودهنگام در دهم اکتبر و در راستای الزام قانونی، خود را منحل کند.

از طريق
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا