خبر اولسیاسی

المانیتور: قاچاق گسترده مواد مخدر در صحرای الانبار توسط تروریست های داعش

مقامات امنیتی منطقه در این بازدید میدانی تأکید کرده‌اند که  تروریست‌ها در این منطقه با قاچاق گسترده مواد مخدر توانسته‌اند روی پای خود بایستند.

میدل ایست نیوز: در ماه گذشته میلادی سه افسر بلندپایه مرزبانی عراق به علت ترک محل مأموریت و دستیابی تروریست‌های داعش به سلاح و مهماتشان از مقام خود برکنار و بازداشت شدند.

این حادثه که چندان توجه رسانه‌ها را جلب نکرد یادآور حوادث تلخی است که با سقوط موصل در 2014 رخ داد. در آن زمان نیز نیروهای ارتش محل مأموریت خود را ترک کردند و تروریست‌ها به سلاح و تانک و مهمات آنها دست یافتند و از آن برای حملات بعدی خود استفاده کردند.

محل مأموریت این افسران بازداشت‌شده پاسگاه مرزی در جنوب شهر رطبه در نزدیکی مرزهای عراق با سوریه و اردن و عربستان در استان انبار است. استان انبار بزرگ‌ترین استان عراق است که بخش اعظم آن را مناطق صحرایی تشکیل می‌دهد.

یکی از افسران بازداشت‌شده مسئول منطقه‌ای بوده که صحرای نجف و استان المثنی و مناطق اطراف النخیب در جنوب استان انبار را دربر می‌گیرد.

مقامات وزارت کشور عراق به درخواست «المونیتور» برای توضیح پیرامون این حادثه پاسخ نداده‌اند.

خبرنگار این پایگاه امریکایی که از منطقه بازدید کرده می‌گوید که این منطقه تقریبا به‌صورت روزانه شاهد درگیری میان نیروهای عراقی با تروریست‌های داعش است.

بسیاری از مقامات امنیتی منطقه در این بازدید میدانی تأکید کرده‌اند که  تروریست‌ها در این منطقه با قاچاق گسترده مواد مخدر توانسته‌اند روی پای خود بایستند.

یکی از این مقامات شخصی معروف به «ابو آیه» از رزمندگان سابق جنگ با داعش و از سران نیروهای الحشد الشعبی (کتائب الحمزة) مستقر در منطقه است.

او می‌گوید که «والی» منطقه صحرایی پیرامون الرطبه تا گذرگاه مرزی الولید در تشکیلات داعش شخصی به نام «شکار عبود» مشهور به «ابوخشم» است که «وجب به وجب این صحرا را می‌شناسد».

به گفته ابوآیه، شکار عبود مسئول قاچاق مواد مخدر و سلاح در منطقه مرزی است و حقوق تروریست‌های داعش در این منطقه را می‌پردازد.

به گفته وی، این فرد داعشی و عناصرش مواد مخدر را از این منطقه از سوریه و لبنان می‌گیرند و به اردن و عربستان منتقل می‌کنند.

او می‌گوید که «ابو خشم» 100-150 نیرو در این منطقه دارد.

منطقه صحرایی استان الانبار بارها شاهد کشف محموله‌های مواد مخدر بوده است.

ائتلاف بین‌المللی در هفته های اخیر تجهیزاتی را در اختیار نیروهای عراقی قرار داد تا بتوانند کنترل خود را  بر نقاط مرزی عراق و سوریه افزایش دهند.

به گفته مقامات امنیتی استان الانبار، این تجهیزات بیشتر در مناطق شمالی شهر القائم به کار گرفته شده است و در مناطق جنوبی القائم تروریست‌ها آزادانه‌تر تحرک دارند.

منبع
المونیتور

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا