خبر اولسیاسی

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران: اعتراض خود را نسبت به حمله به کنسولگری‌مان در کربلا به بغداد گفتیم

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن محکومیت شدید حمله به سرکنسولگری ایران در کربلا، از عراق خواست به وظایف خود در صیانت از نمایندگی های دیپلماتیک عمل کند.

میدل ایست نیوز: «سعید خطیب زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که وزارت امور خارجه مطبوعش یادداشت اعتراضی را به سفارت عراق در پی حمله به سرکنسولگری ایران در کربلا داده است.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره حمله به سرکنسولگری ایران در کربلا تصریح کرد: عده‌ای تعرضی به نمایندگی ایران در کربلا داشتند. از همان ابتدا با مراجع ذیربط در عراق از طریق سرکنسولگری و سفارت‌مان در بغداد تماس گرفته شد و با متعرضین برخورد شده است.

وی با تاکید بر اینکه ایران این حمله را به شدت محکوم می‌کند، خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت عراق در وظایف خود در صیانت از نمایندگی‌های دیپلماتیک براساس کنوانسیون ۱۹۶۱ وین با دقت عمل کند. همچنین وزارت امور خارجه دیشب یادداشت اعتراضی را به سفارت عراق داد و انتظار داریم دولت عراق به وظایف خود عمل کند.

شب گذشته عده ای در اطراف کنسولگری ایران در کربلا تظاهرات کرده و با یورش به کنسولگری دیوار آن را آتش زدند.

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری درباره گزارش منتشر شده توسط یاهونیوز که نهادهایی در اقلیم کردستان را به دست داشتن در ترور شهید سرلشکر قاسم سلیمانی متهم می کند نیز ابراز داشت: مسیر پیگیری‌های پرونده ترور شهید سلیمانی در قوه قضاییه، مجامع بین‌المللی و گفت‌وگوهای دوجانبه سیاسی، حقوقی و امنیتی با دولت عراق پیگیری می‌شود. بسیاری از گزارش‌ها از ما پوشیده نیست و راستی‌آزمایی‌ها درباره آنها انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: کسانی که مستقیم و غیرمستقیم در هر کشوری که باشند و در این ترور مشارکت داشته باشند، قطعا مسئولیت کیفری، قضایی و جزایی دارند و در مسیر خود با آنها برخوردهای لازم را از طریق مجاری ذیربط دنبال می‌کنیم.

وی درباره تایید گفت‌وگوهای ایران و عربستان از سوی یک مقام سعودی اظهار داشت: هدف گفت‌وگوها مسائل دوجانبه و منطقه‌ای بوده است. همواره از این گفت‌وگوها در هر سطحی استقبال می‌کنیم. این سیاست جدیدی نیست. باید منتظر نتایج ماند.

خطیب‌زاده درباره دلیل چرخش عربستان به گفت‌وگو با ایران و جدی بودن ریاض در گفت‌وگوها نیز تصریح کرد: در روابط بین‌المللی به جای اینکه به نیت‌خوانی بپردازیم، باید به عملکردها پرداخته شود. تنش‌زدایی و روابط میان دو کشورر اسلامی در منطقه حلیج فارس به نفع دو ملت و منطقه است.

وی با تاکید بر اینکه فکر می‌کنیم باید از رفع کدورت‌ها و موضوعاتی که بین دو کشور بوده است، استقبال کنیم، ابراز امیدواری کرد با تغییر فضا به مفاهمه معنی‌داری درباره روابط دوجانبه و منطقه برسیم و مساعی جمیله خود را در این باره به کار خواهیم گرفت.

خطیب‌زاده درباره تعرض اخیر رژیم صهیونیستی به سرزمین‌های اشغالی بیان کرد: با مردم مظلوم فلسطین ابراز همدری می‌کنیم. جهان اسلام بیش از هر زمان دیگری باید به سبعویت رژیم صیهونیستی پاسخ دهد. سازمان ملل و دیگر مجامع بین‌المللی در این باره مسئولیت قطعی دارند و باید این اقدامات مقابله کنند.

وی تصریح کرد: ماهیت اسرائیل خونخواری و تجاوز است و تنها از طریق برخورد مشترک کشورها و مجامع بین‌المللی می‌توان با آن مقابله کرد. ما با دقت در حال پیگیری تحولات در سرزمین‌های اشغالی هستیم.

خطیب‌زاده درباره گزارش منتشرشده‌ای مبنی بر اینکه اقلیم کردستان عراق اقدام به سدسازی در رودخانه زاب کرده است، عنوان کرد: موضوع آب بیش از اینکه به موضوع منازعه در منطقه ما شود، باید به موضوع همکاری تبدیل شود. از هر اقدام یکجانبه که منافع کشورهای منطقه را در نظر نگیرد، امتناع کردیم و دیگران را هم از انجام آن پرهیز دادیم.

وی با بیان اینکه دولت مرکزی عراق طرف حساب ایران است، یادآور شد: همواره گفت‌وگوهایی شده است و درباره همکاری‌های آبی گفت‌وگوهای جدی داشتیم. گفت‌وگوهای جدی با همه کشورهای همسایه بوده و همچنان ادامه دارد و البته مسوولیت مستقیم را وزارت نیرو دارد و آنها درگیر این موضوعات هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا