اقتصادیخبر اول

نگرانی‌ها از تکرار سناریوی آتش‌سوزی در مزارع گندم عراق

طی هفته‌های اخیر آتش‌سوزی در گندمزارها در مناطق مختلف عراق افزایش یافته است، امری که به نگرانی‌ها درباره تکرار سناریو سال‌های گذشته که شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده در مزارع گندم بود دامن زده است.

میدل ایست نیوز: طی هفته‌های اخیر آتش‌سوزی محصولات گندم در مناطق مختلف عراق افزایش یافته است، امری که به نگرانی‌ها درباره تکرار سناریو سال‌های گذشته که شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده در گندم‌زارها بود، دامن زده است؛ آتش‌سوزی‌هایی که منجر به خسارت‌های مالی گسترده به شهروندان عراقی شد.

در همین رابطه، اداره دفاع مدنی عراق تصریح کرد طی 10 روز گذشته، 12 آتش‌سوزی در مزارع گندم استان‌های مختلف اتفاق افتاده است.

«عبود العیساوی»، عضو کمیسیون کشاورزی، منابع آب و تالاب‌های عراق در توضیح دلایل این آتش‌سوزی‌ها گفت: این آتش‌سوزی‌ها به دلیل خرابکاری‌های تروریست‌ها، منازعات و دعواها بر سر زمین کشاورزی و یا وجود مشکلات فنی در ماشین‌های کمباین به وقوع می‌پیوندد چرا که این ماشین‌ها قدیمی است و به هنگام کار کردن بر روی زمین کشاورزی، برخی اوقات از اگزوز آن جرقه بیرون می زند.

العیساوی در ادامه بر لزوم اتخاذ همه تدابیر و احتیاطات لازم و نظارت دستگاه‌های امنیتی بر نفوذ و خرابکاری عناصر تروریستی تاکید کرد و افزود: نیروهای امنیتی و تیم‌های دفاع مدنی باید در هوشیاری کامل باشند و تجربیات سال‌های گذشته را مدنظر قرار دهند.

در همین ارتباط، یکی از مسئولان وزارت کشاورزی عراق در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید کرد: این وزارتخانه با جدیت تلاش می‌کند تا سناریو سال‌های گذشته که منجر به خسارت‌های سنگینی بر کشاورزان شد، تکرار نشود.

وی ادامه داد: وزارت کشاورزی در صدد هماهنگی با دیگر نهادهای مربوطه از جمله اکیپ‌های اداره دفاع مدنی برای ممانعت از بروز آتش‌سوزی در مزارع گندم است، این اکیپ‌ها باید در نزدیکی مزارع بزرگ حضور داشته باشند تا در صورت بروز حریق مانع از گسترش آن شوند.

از سوی دیگر، اداره دفاع مدنی تصریح کرده است پنجشنبه گذشته تونست تقریبا 450 هکتار از مزارع 500 هکتاری گندم در منطقه المشخاب در جنوب استان نجف را از حریق نجات دهد.

در همین راستا، حیدر العصاد»، رئیس اتحادیه کشاورزان عراق تاکید کرد: دو دلیل عمده برای آتش‌سوزی‌ها وجود دارد؛ نخست به مشکلات فنی کمباین‌ها و اتصال برق مربوط می‌شود که اغلب در استان‌های مرکزی و جنوبی اتفاق می‌افتد.

العصاد درخصوص دلیل آتش‌سوزی‌ها گفت: محصولاتی که در پی اقدامی تروریستی آسیب می‌بینند بیشتر در استان‎‌‌های شمالی و غربی نظیر صلاح الدین و الانبار قرار دارد که هدف از آن، ضربه زدن به تولید داخلی و مانع شدن از دستیابی به خودکفایی است که سال گذشته تحقق یافت.

عراق طی دو سال گذشته شاهد افزایش قابل توجه در آتش‌سوزی‌ محصولات گندم و جود بوده است، آتش‌سوزی‌هایی که خسارت‌های بسیاری به بار آورده است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا