خبر اولسیاسی

«نهاد المشنوق» برای عربستان جای «الحریری» را در لبنان می گیرد؟

نهاد المشنوق معتقد است که سعد الحریری با بن بست مواجه شده و با توجه به پافشاری رئیس جمهور و دامادش بر شرط هایشان گزینه ای جز انصراف در پیش ندارد.

میدل ایست نیوز: در پی طرح پیشنهاد انصراف «سعد الحریری» از مأموریت تشکیل کابینه در لبنان توسط «نهاد المشنوق»، وزیر کشور سابق لبنان، منابع آگاه خبر می دهند که این پیشنهاد با هماهنگی عربستان سعودی مطرح شده است.

به گزارش روزنامه «العرب»، چاپ لندن، المشنوق مطلع شده که مقامات عربستان و شخص ولیعهد موضعی منفی در قبال الحریری گرفته‌اند همچنان که فرانسه و روسیه هم با ملاحظه ایران و حزب الله دیگر نگاه مثبتی به الحریری ندارند.

موضوعی که در مورد فرانسه از فضای سرد گزارش شده از دیدار اخیر وزیر امور خارجه فرانسه با الحریری در بیروت فهمیده می شود. به خصوص که لودریان به دیدار الحریری نرفت و این الحریری بود که برای دیدار با وزیر امور خارجه فرانسه در سفارت فرانسه حاضر شد.

از سوی دیگر، این منابع تأکید می کنند که لبنان به راستی رو به فروپاشی کامل است و برای خود الحریری هم بهتر است که مسئولیت مستقیم این فروپاشی بر عهده او نباشد.

به گفته این منابع نهاد المشنوق که مدت ها با «رفیق الحریری» کار کرده معتقد است که سعد الحریری با بن بست مواجه شده و با توجه به پافشاری رئیس جمهور و دامادش بر شرط هایشان گزینه ای جز انصراف در پیش ندارد.

نهاد المشنوق چه پیامی دریافت کرده است؟

این منابع تأکید می کنند که المشنوق پیام هایی دریافت کرده مبنی بر اینکه عربستان سعودی دیگری امیدی به سعد الحریری به عنوان کسی که بتواند در برابر نفوذ ایران در لبنان بایستد ندارد و با دریافت این پیام ها می کوشد که خود را به عنوان کسی که این توانایی را دارد مطرح کند.

فرانسه که تا پیش از این مدافع جدی الحریری بود به نظر می آید که با اطلاع از نظر عربستان که دیگر نگاه مثبتی به الحریری دست کم در مرحله کنونی ندارد، موضعش را تغییر داده است.

المشنوق در اظهارات خود تأکید کرد که «حریری» ها در فضای سیاسی لبنان با مشکلات جدی مواجه شده اند به خصوص «بعد از اشتباه بزرگ موافقت با انتخاب میشل عون به ریاست جمهوری».

او همچنین از تجربه دولت سابق به ریاست الحریری و ریاست جمهوری عون انتقاد کرد و گفت که الحریری در آن دولت هم پوششی در خدمت برنامه های دیگران شده بود.

نهاد المشنوق از آنچه «زیاده روی الحریری در جلب رضایت حزب الله» خواند انتقاد کرد و آن را عامل تغییر نظر عربستان درباره وی دانست.

او همچنین خبر داد که برخی از دوستان و رفقا که تعدادی شان از قدیم ترین نزدیکان رفیق الحریری بودند در حال تشکیل جبهه سیاسی تازه ای به نام «جنبش سوم استقلال» هستند تا «تصمیم لبنان را از گروگان آزاد کنند».

تشکیل چنین جبهه ای بی تردید می تواند موجب تضعیف شدید جریان المستقبل به رهبری الحریری شود به خصوص که این جریان اعتبار خود را در میان اهل سنت تا حد زیادی از دست داده است.

منتقدان جریان المستقبل تأکید می کنند که این جریان صرفا به پشتوانه ای برای قدرت سعد الحریری و به حزبی قدرت طلب تبدیل شده که خواسته ها و برنامه های الحریری را دنبال می کند.

نهاد المشنوق (زاده 1955) از چهره های بسیار نزدیک به «رفیق الحریری» در فعالیت های اقتصادی اش بود که بعدتر همراه وی وارد فضای سیاسی لبنان هم شد و تا سال ها مشاور رسانه ای و سیاسی نخست وزیر لبنان بود.

او در دولت «تمام سلام» و در دولت اخیر «سعد الحریری» وزیر کشور لبنان بود.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا