خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

سخنگوی ارتش اسرائیل: با 150 جنگنده به 160 هدف در نوار غزه حمله کردیم/موشک‌باران جدید شهرهای اسرائیلی توسط نیروهای فلسطینی

سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد از نیمه شب گذشته حدود 160 جنگنده از 6 پایگاه هوایی با استفاده از 450 موشک، 150 هدف را در نوار غره مورد هدف قرار دادند.

میدل ایست نیوز: «آویخای ادرعی»، سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد از نیمه شب گذشته حدود 160 جنگنده از 6 پایگاه هوایی با استفاده از 450 موشک، 150 هدف را در نوار غره مورد هدف قرار دادند.

وی گفت: هدف از این حملات، ضربه زدن به مواضع زیرزمینی حماس در مناطق شمالی و شرقی نوار غزه بوده است.

ادرعی اظهار داشت: تونل‌ها گنجی راهبردی برای حماس به شمار می رود و نتایج این حملات طی ساعات آتی روشن خواهد شد، ما حملات قوی به کیلومترها تونل حماس در شمال غزه انجام دادیم.

در همین رابطه، شبکه المنار از موشک‌باران شهرک‌ها و شهرهایی اسرائیلی توسط نیروهای مقاومت فلسطین و نیز روشن شدن آژیر خطر در اطراف نوار غزه خبر داد.

با احتساب شمار راکت‌های شلیک شده به اسرائیل در روز پنج‌شنبه، راکت‌هایی که فلسطینیان از دوشنبه شب به اسرائیل شلیک کرده‌اند، از ۱۶۰۰ فروند فراتر رفته است.

در روز پنج‌شنبه شهرهای سدروت، اشکلون، اشدود، نتیووت، بئرشبع و سایر شهرک‌های صحرای «نگب» و همچنین رمله و یاونه هدف راکت قرار گرفت.

سحرگاه پنج‌شنبه نیز ده‌ها راکت از غزه به سوی تل‌آویو، جافا، ریشون لتصیون، مودیعین، پتح‎‌تیکوا، خولون، نس‌صیونا و نقاط دیگر شلیک شد؛ امری که باعث شد فعالیت‌های فرودگاه بن‌گوریون برای سومین روز متوقف شود.

رسانه‌های اسرائیل همچنین خبر داده‌اند که استفاده حماس از پهپادهای انتحاری حامل مواد منفجره در آسمان دو منطقه در جنوب اسرائیل، یک غافلگیری بوده است.

ارتش اسرائیل روز پنج‌شنبه با فراخواندن هفت هزار تن دیگر از نیروی ذخیره خود، احتمالات برای روزهای آتی را بررسی کرده هر چند که رسانه‌های اسرائیل تاکید دارند که نشانی از یک برنامه منسجم برای وارد کردن نیروهای زمینی به درون غزه در دست نیست.

خبرنگاران نظامی اسرائیلی گفته‌اند که کابینه امنیتی در نشست‌های متعدد روزهای اخیر دست ارتش را در افزایش حملات هوایی در غزه باز گذاشته اما اهداف مشخص و دقیقی برای این عملیات دامنه‌دار تعیین نشده است.

سرتیپ نیمرود الونی، فرمانده نظامیان اسرائیلی که در مرز غزه مستقر است، پنج‌شنبه شب به رسانه‌های عبری‌زبان گفت، خبر ندارد که دولت چه درخواستی از فرمانده کل ارتش مطرح کرده و «هدف نیروهای او در قبال غزه، فعلا ضربه زدن هر چه بیشتر به فعالان ترور است».

وی تاکید کرد که «این عملیات ممکن است طولانی باشد.»

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، با وجود هدف قرار دادن شماری از فرماندهان حماس در این حملات که تا حال دستکم به مرگ شش تن از آنها منجر شده، اسرائیل واقف است که در این عملیات تنها خواهد توانست برخی امکانات نظامی حماس را محدود کند و فلج کردن آن امکان‌پذیر نیست.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که تا غروب پنج‌شنبه، ۸۷ تن در باریکه غزه کشته و ۵۳۰ فلسطینی دیگر زخمی شدند.

در طرف اسرائیلی شمار کشته‌ها با مرگ یک پسربچه ۵ ساله که در محل امن خانه‌اش هدف راکت قرار گرفت، به هفت تن افزایش یافت. حدود ۱۵۰ اسرائیلی نیز در راکت‌پرانی‌های روزهای گذشته زخمی شده‌اند.

از سوی دیگر، اوضاع در «حرم شریف» و محله فلسطینی‌نشین «شیخ جراح» در شرق اورشلیم که سرآغاز کانون اصلی ناآرامی‌ها از هفته گذشته بود، در روز گذشته آرام گزارش شد. گروه‌های بزرگ فلسطینیان در این روز آیین عید فطر را در «حرم شریف» برگزار کردند.

در آخرین تحول، ارتش اسرائیل تایید کرده که حوالی ساعت ۹ و نیم پنجشنبه شب به وقت محلی سه فروند راکت نیز از جنوب لبنان به سوی اسرائیل نشانه‌گیری شد اما این راکت‌ها در آب‌های دریای مدیترانه فرود آمد.

رسانه‌های اسرائیل گفتند که ظاهرا گروه‌های فلسطینی در لبنان برای ابراز حمایت با فلسطینیان غزه و اعراب اسرائیل اقدام به شلیک راکت از لبنان کردند و ممکن است حزب‌الله در این تحول نقشی نداشته باشد.

هیات نمایندگی آمریکا در سازمان ملل روز پنج‌شنبه درخواست دوباره تونس و نروژ، دو عضو غیر دایم شورای امنیت را برای صدور بیانیه در خصوص بحران اسرائیلی- فلسطینی رد کرد.

یک سخنگوی ارتش اسرائیل هم اعلام کرد به رغم تشدید حملات، هنوز نیروی زمینی اسرائیل وارد غزه نشده است، بلکه حملات واحدهای توپخانه‌ای به غزه تشدید شد.

سخنگوی ارتش اسرائیل پیشتر گفته بود، آماده هستیم و خود را برای سناریوهای مختلف آماده خواهیم کرد.

همزمان با تشدید درگیری بین اسرائیل و فلسطینی‌ها، تلاش‌های دیپلماتیک برای برقراری آتش بس نتیجه نداشته است.

در همین زمینه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار پایان فوری درگیری‌ درغزه و اسرائیل شد.

 

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا