سرخط خبرهاسیاسی

روسیه در شورای امنیت: عادی‌سازی روابط با اسرائیل باعث ثبات فراگیر در خاورمیانه نمی‌شود

روسیه در نشست شورای امنیت تاکید کرد در صورت نادیده‌انگاری پرونده فلسطین، عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی نمی‌تواند به برقراری ثبات فراگیر در خاورمیانه منجر شود.

میدل ایست نیوز: روسیه در نشست شورای امنیت تاکید کرد در صورت نادیده‌انگاری پرونده فلسطین، عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی نمی‌تواند به برقراری ثبات فراگیر در خاورمیانه منجر شود.

«سرگی ورشنین »، معاون وزیر امور خارجه روسیه در نشست شورای امنیت گفت: خطر بحران شدید کنونی در مناسبات فلسطین-اسرائیل تنها محدود به مرزهای منطقه نیست.

وی ادامه داد: نابسامانی سریع اوضاع در منطقه نزاع که به یک رویارویی مسلحانه تبدیل شده و به کشته شدن افراد بسیاری انجامیده، مایه نگرانی شدید مسکو است. ما به خانواده‌های کشته شدگان تسلیت می‌گوییم و قاطعانه، استفاده از قدرت و خشونت علیه غیرنظامیان در اسرائیل و فلسطین را محکوم می‌کنیم.

ورشینین تاکید کرد که درگیری‌های نظامی که به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از جمله زن و کودک انجامیده، باید متوقف شود. تشدید جدید درگیری ناشی از مجموعه‌ای از عوامل است که در رأس آن نبود هیچ روند مذاکراتی مستقیم است.

نماینده روسیه بر لزوم احترام به وضعیت اماکن مقدس و تضمین حقوق و آزادی عبادت‌کنندگان در ادای مناسک دینی خود در قدس شرقی و مد نظر قرار دادن حساسیت این امر تاکید کرد.

وی افزود: ما در این راستا، تلاش‌ها برای تغییر وضعیت جمعیتی و جغرافیایی و تاریخی در قدس شرقی را امری به حساب می‌آوریم که از لحاظ حقوقی ملغی است.

ورشینین گفت: دور جدید بحران حکایت از این دارد که عادی سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی، هرچند که مثبت است، اما در صورتی که پرونده فلسطین و اسرائیل را نادیده بگیرد، نمی‌تواند ثبات فراگیر را در اوضاع خاورمیانه برقرار سازد.

وی افزود: ماموریت نخست در حال حاضر، آتش بس و جلوگیری از ریختن خون‌هاست. تمامی طرف‌ها باید مسئولیت خود را نسبت به سرنوشت میلیون‌ها اسرائیلی و فلسطینی و حفظ یک توافق مدنی داخلی درک کنند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد که روسیه با قاطعیت به این اصل حقوقی بین المللی برای سازش که خواسته‌های شرعی مردم فلسطین برای تشکیل کشور مستقل با پایتختی قدس شرقی و نیز تضمین امنیت اسرائیل را لحاظ کند، پایبند است.

ورشینین خواهان برگزاری جلسه فوق العاده کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه شد و مجدداً ابتکارعملی را برای دیدار میان رهبران فلسطین و رژیم صهیونیستی در مسکو مطرح کرد.

در همین رابطه، ریاض المالکی، وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین هم در این نشست «تجاوز و تعرض» اسرائیل علیه «مردم فلسطین» و «اماکن مقدس» را «جنایات جنگی» خواند.

المالکی در نشست اضطراری شورای امنیت افزود: «برخی نمی‌خواهند از کلمات ‘جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت’ استفاده کنند اما آنها می دانند که این حقیقت است.»

وی با بیان این که «اسرائیل بی‌رحم و در اجرای سیاست استعماری خود نیز بی‌رحم است» از شورای امنیت خواست تا برای پایان دادن به حملات اسرائیل علیه فلسطینی‌ها اقدام کند.

هادی عمرو، مسئول ارشد وزارت امور خارجه ایالات متحده در امور اسرائیل و فلسطین هم قرار است روز یکشنبه با رهبران اسرائیلی در بیت‌المقدس دیدار کرده و برای گفتگو با مقامات فلسطینی به کرانه باختری نیز سفر کند.

گفت‌وگوی تلفنی بایدن با نتانیاهو و ابومازن

جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا شامگاه روز گذشته با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و محمود عباس، رئيس تشکیلات خودگردان فلسطینی جداگانه گفتگو کرد. کاخ سفید با اعلام این خبر در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر کرد نوشت که رئیس جمهوری آمریکا در این گفتگوهای تلفنی ضمن «حمایت قاطعانه» از حق دفاع اسرائیل در برابر «حملات موشکی حماس و سایر گروه‌های تروریستی در غزه»، بر لزوم توقف حملات بین اسرائیل و غزه و پایبندی بر راه حل‌های دیپلماتیک تأکید کرده است.

در بیانیه کاخ سفید همچنین آمده است که رئیس جمهوری آمریکا در تماس با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی بر تعهد کشورش به تقویت همکاری با فلسطینی‌ها و نیز از حق برخوردار آنها از امنیت، آزادی و موقعیت اقتصادی مناسب تأکید کرده است. جو بایدن همچنین از تصمیم اخیر آمریکا برای از سرگیری کمک‌هایش به مردم فلسطیم خبر داده است.

بنا بر اعلام دفتر محمود عباس، وی در این گفتگو خواستار مداخله آمریکا برای پایان دادن به حملات اسرائیل شده است

 

از طريق
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا