اقتصادیسرخط خبرها

شرکت راه آهن عراق: تا چند روز آینده ساخت خط آهن بصره ـ شلمچه اجرایی می شود

شرکت راه آهن عراق از آغاز بررسی متن نهایی یادداشت تفاهم ایران و عراق برای کشیدن خط آهن بصره ـ شلمچه تا چند روز آینده خبر داد.

میدل ایست نیوز: شرکت راه آهن عراق از آغاز بررسی متن نهایی یادداشت تفاهم ایران و عراق برای کشیدن خط آهن بصره ـ شلمچه تا چند روز آینده خبر داد.

«طالب الحسینی»، مدیر کل شرکت راه آهن عراق که از ادارات تابع وزارت حمل و نقل این کشور است گفت که تا چند روز آینده بررسی متن نهایی یادداشت تفاهم میان ایران و عراق برای کشیدن خط آهن شلمچه ـ بصره آغاز می شود.

او اتصال ریلی بصره به شلمچه را دارای اهمیت راهبردی دانست و ابراز امیدواری کرد که در پی تصویب این طرح در هیئت دولت عراق طی چند روز آینده ساخت این خط آهن وارد فاز اجرایی شود.

هفته گذشته «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، در سخنانی به مناسبت عید فطر و سالروز یک ساله شدن دولتش از نهایی شدن توافقات دو کشور برای کشیدن خط آهن بصره به شلمچه خبر داد و آن را به نفع دو کشور دانست.

رییس جمهور ایران نیز در سخنانی گفت که اتصال ریلی شلمچه به بصره از طرح‌های مهمی است که دولت در ماه‌های آخر به طور مداوم از لحاظ سیاسی و عملیاتی آن را دنبال می‌کند و این طرح در سال‌های آینده به اتمام می‌رسد.

وی با بیان اینکه همه کارهای مقدماتی این طرح انجام گرفته، ابراز امیدواری کرد این طرح موجب تحرک بسیار بیشتر استان خوزستان و منطقه آزاد اروند شود.

پیش از این «خیرالله خادمی» معاون وزیر راه و شهرسازی ایران  با اشاره به تصویب این طرح در هیأت دولت کشور عراق، گفت: در این مسیر ریلی 32 کیلومتر خط ساخته می‌شود ضمن آنک پل بزرگ بازشونده روی رودخانه مرزی هم توسط متخصصان ایرانی طراحی و ساخته می‌شود.

خادمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن شلمچه – بصره اظهار داشت: اتصال شبکه ریلی ایران به کشور همسایه عراق و تکمیل خط‌آهن شلمچه – بصره یکی از برنامه‌های استراتژیک کشور است و در توسعه شبکه ریلی کشور پیش‌بینی شده است.

وی در تشریح مزایای این خط‌ ریلی تصریح کرد‌: خط‌آهن شلمچه-بصره فواید زیادی در حوزه ترانزیت برای ایران دارد همچنین در حوزه ترانزیت بار از شرق به غرب و بالعکس نیز مزایای ویژه‌ای دارد و مبادلات کالا بین ایران و عراق را تسهیل می‌کند.

وی ادامه داد: با تکمیل خط‌آهن شلمچه-بصره‌ ایران یک کریدور ترانز‌یتی ریلی شرقی – غربی خواهیم داشت که از کشور ایران عبور می‌کند و تا کرانه‌های دریای مدیترانه می‌رود یعنی پس از عبور از عراق به سوریه و بندر لاذقیه می‌رسد که می‌تواند مزایای زیادی برای کشور ایجاد کند.

خادمی اظهار داشت: طول این حلقه مفقوده از شلمچه تا بصره‌، بسیار کم است ما اغلب برای اتصال به شبکه ریلی کشورهای دیگر، باید صدها کیلومتر خط آهن کار بسازیم اما برای اتصال ریلی شلمچه تا بصره بین ‌34 تا 35 کیلومتر ‌خط آهن باقی مانده است‌.

وی اظهار داشت: ‌ما خط آهنِ خود را تا نقطه صفر مرزی رسانده‌ایم و حتی از خرمشهر تا شلمچه هم ریل کشیده‌ایم و در بارانداز شلمچه، مسیر ریلی داریم، کشور عراق هم در بصره ایستگاه راه‌‌آهن و خط‌آهن دارد و فاصله بین بصره تا نقطه صفر مرزی ما (شلمچه) حدود 35 کیلومتر است.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا