خبر اولسیاسی

جنایت‌های جنگی اسرائیل که به اقتصاد غزه ضربه می زند

اسرائیل با ویران کردن ساختمان های مسکونی و تجاری، بمباران زیرساخت ها، بستن گذرگاه ها و اعمال محدودیت برای فعالیت در ساحل دریای غزه، مرتکب جنایت جنگی می شود و به اقتصاد غزه ضربه می زند.

میدل ایست نیوز: اسرائیل با هدف فشار بر گروه های مقاومت فلسطین و توقف حملات موشکی آنها، 4 جنایت جنگی مرتکب می شود که به اقتصاد مردم غزه و وضعیت معیشتی آنها ضربه می زند.

از زمان آغاز تجاوزات فعلی اسرائیل به غزه محاصره شده که اقتصادی شکننده دارد، اسرائیل بر ویران کردن زیرساخت های صنعتی و خدمات متمرکز بوده و محدودیت های اعمال شده بر غزه از سال 2006 را تشدید کرده است و موجب شده وضعیت معیشتی بیش از دو میلیون نفر در این منطقه که مساحت آن از 365 کیلومتر مربع فراتر نمی رود، بحرانی شود.

4 جنایت جنگی اسرائیل عبارتند از: منهدم کردن ساختمان های مسکونی و تجاری، بمباران زیرساخت ها و به تعطیلی کشاندن خدمات از جمله برق، بستن گذرگاه های مرزی و ممانعت از ورود غذا و ضربه به فعالیت صیادان.

اسرائیل از آغاز تجاوزات خود بر ویران کردن بیشترین مقدار از ساختمان های مسکونی و تجاری در مرکز غزه و محله های دارای فعالیت بیشتر تجاری متمرکز شده و خدمات از جمله تامین برق را هم هدف قرار داده است.

مقامات اسرائیل همچنین از روز اول تشدید تنش ها، اقداماتی نظیر بستن کامل ساحل دریای غزه و ضربه به شغل صیادان و محروم کردن بیش از 5 هزار و 500 نفر در این شغل از جمله 4 هزار صیاد و هزار و 500 کارگر از تنها راه درآمدیشان، انجام داده است.

اسرائیل مانع از ورود سوخت مورد نیاز تنها نیروگاه تولید برق در غزه می شود که این امر موجب توقف کامل برق و تعمیق بحران جریان برق خواهد شد به گونه ای که اکنون ساعات دسترسی به برق در غزه فقط 3 ساعت است و بیش از 16 ساعت مردم از وجود برق بی بهره اند.

به موازات بستن گذرگاه های مرزی و ممنوع کردن صید در ساحل دریای غزه، ممنوعیت ورود مواد غذایی به غزه از دیگر اقدامات اسرائیل است که با بستن گذرگاه تجاری کرم ابو سالم مانع موجب بحران امنیت غذایی در غزه شده است.

در همین راستا «سلامه معروف»، رئیس دفتر رسانه ای دولت در نوار غزه میزان خسارت های مستقیم به غزه از طریق هدف قراردادن نهادهای اقتصادی برای هفتمین روز پیاپی را 21 میلیون دلار و میزان خسارت های وارده به زیرساخت ها را 24 میلیون دلار اعلام کرده است.

وی در گفت وگویی با العربی الجدید گفت: خسارت های اسرائیل به غزه در بخش کشاورزی، 17 میلیون دلار، خسارت به زیرساخت ها و بخش مسکن 36 میلیون دلار، خسارت در بخش حمل و نقل 5 میلیون دلار و خسارت بخش ارتباطات نیز 6 میلیون دلار بوده است.

بنا به گفته این مسئول دولتی در غزه، براساس برآوردهای اولیه طرف های دولتی در غزه، خسارت وارده به غزه از جانب اسرائیل بیشتر از 170 میلیون دلار است.

اسرائیل تاسیسات اقتصادی و حتی بانک ها را هم به ادعای اینکه وابسته به جنبش حماس هستند و از آن حمایت مالی می کنند، ویران کرده است که می توان به دو بانک تولید و بانک ملی اسلامی اشاره کرد.

طی سالهای محاصره اسرائیل و جنگهای مختلف اسرائیل با غزه، میزان وابستگی به کمکهای غذایی به حدود 80 درصد افزایش یافت، علاوه بر اینکه متوسط ​​درآمد روزانه سرانه به فقط یک دلار رسید و بیش از 250 هزار نفر بیکار شدند.

از طرفی دیگر «نبیل ابومعلیق»، نایب رئیس اتحادیه بازرگانان فلسطین در غزه، تاکید می کند که تخریب برج ها بر اقتصاد رو به زوال فلسطین تأثیر منفی می گذارد.

وی به العربی الجدید گفت اسرائیل سیاست واضحی در ویران کردن برج ها و منازل دارد و آنها را مراکز سرمایه گذاری مرتبط با سرمایه های عظیم می داند.

ابومعلیق هدف اسرائیل از این اقدامات را بحرانی کردن وضعیت اقتصادی و افزایش فشار بر اقتصاد غزه می داند.

آنچه بر شدت رنج اهالی غزه افزوده است، همزمانی حملات اسرائیل با پیامدهای ویروس کرونا در غزه است.

بنابر آمار اتحادیه کارگران غزه، 160 هزار کارگر در زمینه های مختلف در همان ماه نخست ظهور ویروس کرونا آسیب دیدند که اکثریتشان از کارگران روزمزد بودند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا