خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

دست رد چین بر سینه مصر و سودان برای بین‌المللی‌سازی بحران سد النهضه

منابع دیپلماتیک مصر اعلام کردند تماس‌های وزارت امور خارجه سودان با چین در چارچوب اعمال فشارهای فوری بر اتیوپی بی‌نتیجه مانده است و پکن همچنان بر موضع مخالف خود با بین‌المللی‌سازی مساله سد النهضه اصرار دارد.

میدل ایست نیوز: منابع دیپلماتیک مصر اعلام کردند تماس‌های وزارت امور خارجه سودان با چین در چارچوب اعمال فشارهای فوری بر اتیوپی، همزمان با تلاش‌های امریکا برای از سرگیری مذاکرات به منظور توافق بر سر قواعد آبگیری سد النهضه و راه‌اندازی آن بی‌نتیجه مانده و پکن همچنان بر موضع مخالف خود با بین‌المللی‌سازی این مساله و کشاندن آن به مجمع عمومی سازمان ملل یا شورای امنیت اصرار دارد و در مقابل، اعلام کرده آماده است تا «حمایت‌های فنی» از روند مذاکرات کنونی به رهبری اتحادیه افریقا به عمل آورد چرا که چین باور دارد راهکارهای آفریقایی برای حل مسائل این قاره، مناسب‌تر است.

چین با اعلام مخالفت خود با کشیده شدن پرونده سد النهضه به مجامع بین‌المللی، برای چندمین بار امتناع خود از اعمال فشار بر اتیوپی برای موافقت با از سرگیری مذاکراتی سازنده با مصر و سودان را تکرار کرده است، اقدامی که در راستای حفظ سرمایه‌گذاری‌های چین در این سد و ممانعت از مداخله شورای امنیت در منازعات آبی اتخاذ شده است تا پای این شورا در دیگر منازعات آبی به خصوص میان چین و دیگر کشورها باز نشود.

منابع مذکور افزودند: علیرغم موضع حمایتی چین از سد النهضه و اتیوپی، این کشور در چارچوب کاهش عملی خسارت‌ها با تماس‌های مصر و سودان تعاملی مثبت دارد و پیشنهادهای خوبی در این باره ارائه کرده است تا روابطش با قاهره و خرطوم خدشه‌دار نشود.

به گفته منابع آگاه در وزارت منابع آب مصر، چین اخیرا متعهد شده تا هر نوع کمک لازم برای حمایت از مصر در حل مشکل آب را به عمل بیاورد از جمله، اجرای طرح‌های آبی مختلف، افزایش توان مصر در شیرین‌سازی آب، پالایش آب، بهبود کیفیت آب رود نیل به خصوص پس از راه‌اندازی سد النضهه.

منابع دیپلماتیک مصری درباره وضعیت سیاسی سد النهضه تصریح کردند: پس از گذشت تقریبا یک هفته از پیشنهاد امریکایی، افریقایی و اماراتی برای تدوین توافقی موقت برای مرحله دوم آبگیری سد النهضه اما تاکنون هیچ تضمین واقعی برای از سرگیری مذاکرات مورد رضایت مصر و سودان ارائه نشده است.

منابع یاد شده در پایان اظهار داشتند: کمیساریای اتحادیه افریقا با همکاری کنگو و شماری کارشناسان فنی در حال تلاش برای تدوین پیش‌نویس توافق موقت و نیز دائمی از ماحصل مذاکرات پیشین هستند.

مصر در تامین 90 درصد از آب شرب خود به رود نیل وابسته است و هرگونه کاهش حقابه این کشور از نیل، آثار اجتماعی و اقتصادی ویرانگری بر مصر خواهد داشت، این در حالی است که آدیس‌آبابا تصریح دارد که سد النهضه با سرمایه‌گذاری 4.6 میلیارد دلاری در تبدیل این کشور به قطب انرژی منطقه نقش‌آفرین نقش‌آفرین است و می‌تواند علاوه بر درآمدزایی منجر به فقرزدایی در این کشور شود.

در این میان، اختلافات سه کشور بر سر مقدار آب رهاسازی شده از سوی اتیوپی در صورت بروز کم‌آبی متمرکز است، با عملیاتی شدن این سد، اتیوپی می‌تواند به بزرگترین کشور صادر کننده برق در آفریقا با تولید ۶۰۰۰ مگاوات برق تبدیل شود.

اتیوپی و سودان در این میان منافع خود را دارند. سد النهضه در ۲۰ کیلومتری سودان واقع شده و این کشور زیان آبی قابل توجهی نمی‌بیند بلکه برای جبران کمبود برق خود به ساخت این سد نیز امید دارد. اما مصر نگران پایین آمدن سهم آب خود است؛ آبی که آن را برای شرب، زراعت و صنعت به کار می‌گیرد.

همچنین بخوانید:

ریشه‌ اختلافات مصر، سودان و اتیوپی در سد النهضه چیست؟

 

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا