خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

شیخ جراح؛ آغازگر انتفاضه موشکی فلسطین/ راکت­‌های فلسطینی در آسمان اسرائیل

آتشی که در شیخ جراح در بیت‌المقدس شرقی روشن شد به سرعت تمام سرزمین فلسطین اشغالی را در بر گرفت و موشک های فلسطینی این شب ها در آسمان شهرهای اسرائیلی می درخشند.

میدل ایست نیوز: در پی غصب خانه فلسطینیان محله شیخ جراح به حکم ظالمانه دادگاه اسرائیل، تنش و درگیری میان ارتش اسرائیل و مبارزان فلسطینی وارد فاز تازه ای شد.

آتشی که در شیخ جراح در بیت‌المقدس شرقی روشن شد به سرعت تمام سرزمین فلسطین اشغالی را در بر گرفت و اسرائیل گمان نمی کرد تصاحب یک محله موجب به خطر افتادن تمام سرزمین های اشغال کرده اش شود.

بیش از 70 سال است که اسرائیل با فلسطینیان درگیر است و تاکنون همواره ارتش اسرائیل از نظر نظامی غالب بوده و صدمات زیادی را به فلسطینیان وارد کرده است.

اما این بار داستان شکل دیگری به خود گرفت و موشک ها و راکت های جهاد اسلامی و حماس جای سنگ و تیروکمان مبارزان فلسطینی را گرفت.

حال اسرائیل است که در موضع دفع حملات و زیر موشک باران گروه های نظامی فلسطینی قرار گرفته و علی رغم تبلیغات گسترده ای که برای گنبد آهنین خود کرده بود شاهد عبور برخی راکتهای فلسطینی از این گنبد و اصابت به شهرهای اسرائیلی هستیم.

اسرائیل همواره معروف به این بوده که تصاویری از خسارات ناشی از حمله فلسطینیان را منتشر نمی کرده است اما این بار حملات و خسارات آن به حدی زیاد بود که فیلم های متعددی از خسارات ناشی از اصابت راکت به شهرهای اسرائیلی منتشر شد.

البته ارتش اسرائیل هم در مقابل حملات سنگینی به غزه داشت و خسارات شدیدی را به منازل مسکونی و برج های این منطقه وارد کرد و باعث به شهادت رسیدن بیش از 180 فلسطینی اعم از کودک و زن شد.

اما درگیری اخیر اسرائیل و فلسطین نکات دیگری نیز دارد که باید به آن توجه کرد و شاید مهمترین آنها رونمایی فلسطینی ها از پهپاد «شهاب» و موشک «عیاش 250» و «قاسم» بود.

دستیابی مبارزان فلسطینی به پهپاد می‌تواند برای اسرائیلی بسیار خطرناک باشد و تا حدودی معادلات را برهم بزند. باتوجه به اینکه پهپاد شهاب یک پهپاد انتحاری است و به دلیل قابلیت هدایت پذیر بودن تا لحظه برخورد، تهدیدی جدی برای اشغالگران اسرائیلی به شمار می‌رود.

از سوی دیگر باتوجه به اینکه مبارزان فلسطینی تاکنون از راکت علیه اسرائیل استفاده می‌کردند، قاعدتا از نظر برد و میزان تخریب توان کمتری داشتند اما با رونمایی از موشک عیاش با برد 250 کیلومتر و قدرت تخریب بسیار بیشتر از راکت های فعلی، می‌توان گفت فصل جدید در مبارزه با اسرائیل را آغاز کرده اند.

نکته قابل توجه دیگر در این فصل از درگیری ها حمله راکتی فلسطینیان به فرودگاه‌­ها و نیروگاه‌­های اسرائیلی بود، قطعا وارد کردن خسارت به این زیر ساختها می‌تواند برای اسرائیل گران تمام شود و هزینه مادی و معنوی بسیاری را به آنها تحمیل کند.

اما در این بین شاهد تصاویر و اخباری از درگیری فلسطینیان با اسرائیلی های ساکن در شهر اللد بودیم و این موضوع تا جایی پیش رفت که مسئولان اسرائیلی این شهر اعلام کردند اختیار شهر از دستشان خارج شده است.

نکته قابل توجه این است که در این برهه درگیری ها مختص غزه نیست و در سراسر سرزمین های اشغالی پخش شده است و به نظر نگارنده در صورتی که این رویه ادامه داشته باشد و جنگ از حالت هوایی و موشکی به جنگ زمینی و شهری نیز تعمیم داده شود، قطعا تلفات اسرائیلی ها بسیار بالا خواهد رفت و ضربات اساسی از مبارزان فلسطینی دریافت خواهند کرد که یک نمونه آن انهدام جیپ ارتش اسرائیل توسط موشک کورنت مبارزان فلسطینی بود.

جدا از فاز داخلی درگیری ها در سرزمینهای اشغالی خبرهای از شلیک موشک از خاک لبنان و سوریه علیه اسرائیل نیز منتشر شد و تجمعات اعتراضی نیز توسط جوانان لبنان و اردنی در مرز سرزمین های اشغالی صورت گرفت که شاید زنگ خطری برای اسرائیل باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا