سرخط خبرها

درخواست سازمان عفو بین‌الملل برای تحقیق درباره حملات اسرائیل به غیرنظامیان

سازمان عفو بین‌الملل حملات اسرائیل به شهروندان و ساختمان‌های غیرنظامی در نوار غزه را «جنایات جنگی» دانسته و خواستار تحقیقات درباره آن شد.

میدل ایست نیوز: سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در حملات هوایی اسرائیل، کودکان و زنان جان خود را از دست داده و در برخی موارد همه اعضای یک خانواده جان باختند، زندگی غیرنظامیان فلسطینی نادیده گرفته شد و ساختمان‌های غیرنظامی از بین رفت.

در این بیانیه بر لزوم بررسی این حملات در قالب جنایات علیه بشریت یا جنایات جنگی تاکید شد.

«صالح حجازی»، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقا سازمان عفو بین‌الملل در این رابطه اظهار داشت: اسنادی وجود دارد كه نشان می‌دهد اسرائیل پیش از چهار حمله مرگبار در نوار غزه هیچ هشدارى نداده و از دادگاه کیفری بین‌المللی خواسته شده در این خصوص تحقیقات کند.

وی در ادامه خاطرنشان كرد: اسرائیل یک بار دیگر نشان داد كه با حمله به مناطق مسکونی بدون هشدار هنگام حضور غیرنظامیان در داخل آن، زندگی فلسطینیان را نادیده گرفته است و از سال 2007 با محاصره غیرقانونی، آنها را مجازات می‌كند.

حجازی در ادامه گفت: حملات عامدانه به غیرنظامیان، اموال غیرنظامی و زیرساخت های آنها، حملات غیر متناسب بوده و جنایات جنگی به شمار می‌رود. دادگاه کیفری بین‌المللی که در حال انجام تحقیقات در مورد اوضاع فلسطین است باید فورا این موضوع را به عنوان جنایات جنگی بررسی کند.

گفتنی است مردم فلسطین از روز هفتم ماه می در اعتراض به تصمیم اسرائيل برای اخراج چند نفر از ساکنان محله شیخ جراح در قدس شرقی و اقدامات نظامیان علیه مسجدالاقصی تظاهرات کردند که با خشونت پلیس اسرائیل مواجه شدند.

این تنش‌ها طی روزهای گذشته تشدید شده و مردم فلسطین در شهر غزه و کرانه باختری اشغالی نیز به این اعتراضات پیوستند.

بنا به اعلام وزارت بهداشت فلسطین در غزه، تاکنون 213 نفر از جمله 61 کودک و 36 زن در حملات اسرائیل به نوار غزه جان خود را از دست داده و 1442 نفر نیز مجروح شده‌اند.

منبع
آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا