سرخط خبرهاسیاسی

برآورد رسمی ارتش اسرائیل از 11 روز حمله به نوار غزه

ارتش اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای رسمی برآورد خود از عملیات 11 روزه در نوار غزه را اعلام کرد.

میدل ایست نیوز: ارتش اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای رسمی برآورد خود از عملیات 11 روزه در نوار غزه را اعلام کرد.

در این بیانیه که به امضای «هدای زیلبرمن»، سخنگوی رسمی ارتش اسرائیل، و ساعاتی پس از اعلام آتش‌بس نامشروط در نوار غزه صادر شده آماده که در این عملیات نیروهای اسرائیلی حدود 100 کیلومتر از شبکه کانال‌های زیرزمینی نیروهای حماس در غزه را منهدم کرده‌اند.

براساس این بیانیه در این عملیات 1700 موضع روی زمینی و زیر زمینی هدف قرار گرفته و پروژه مترو حماس آسیب اساسی دیده است.

این بیانیه همچنین افزوده که خط تولید سلاح و راکت در حماس نیز آسیب‌های شدیدی دیده است و حدود 200 تن از فعالان حماس ازجمله 25 تن از مقامات بلندپایه حماس و جهاد اسلامی هدف قرار گرفته‌اند.

در این بیانیه همچنین گفته شده که 340 سکوی شلیک راکت و 35 دستگاه شلیک خمپاره منهدم شده‌ و 10 دفتر حکومتی وابسته به حماس و 11 ساختمان نیروهای امنیت داخلی حماس و 5 بانک که حماس از آنها استفاده می‌کند و ده‌ها مرکز نظامی آموزش نیروهای حماس و 9 ساختمان منهدم شده است.

ارتش اسرائیل افزوده که همچنین ده‌ها هدف ضد زرهی و 7 پهپاد و دو «تهدید دریایی» و چند کارگاه اصلی تولید سلاح و راکت و مراکز حملات سایبری نابود شده و دو تلاش نیروهای حماس برای ارسال پهپاد خنثی شده‌ است.

این بیانیه همچنین مدعی شده که سامانه دفاعی گنبد آهنین تا 90 درصد در منهدم کردن راکت‌های شلیک‌شده از سمت نوار غزه موفق عمل کرده است.

«بنی گانتس»، وزیر دفاع اسرائیل، نیز طی اظهارات از «دستاوردهای نظامی بی سابقه و اهمیت راهبردی این دستاوردها» سخن گفت.

این همه در حالی است که اسرائیل به «آتش‌بس نامشروط» رضایت داده و این موضوع با انتقاد شدید سیاستمداران اسرائیلی مواجه شده است.

نکته‌ای که توجه بسیاری را برانگیخته سکوت کامل «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل، است.

منابع اسرائیلی تأکید کردند که نتانیاهو در ساعات اجرای آتش‌بس به همراه وزیر دفاع و سران امنیتی در ساختمان وزارت دفاع بوده تا هرگونه پیشامد غیر منتظره‌ای را مدیریت کند.

دربرابر سکوت مطلق نتانیاهو، سران احزاب حتی از حزب لیکود خشم خود را از این تصمیم وی ابراز کردند.

«جدعون ساعر»، رئیس حزب «امید جدید» که چند ماه پیش از حزب لیکود به ریاست نتانیاهو جدا شد «توقف یکجانبه درگیری ها را ضربه‌ای خطرناک به بازدارندگی اسرائیل درقبال حماس دانست».

او گفت که نتانیاهو با داشتن «قدرتمندترین دستگاه اطلاعاتی و نیروی هوایی» به آتش بس نامشروط با حماس تن داده که این شرم‌آور است.

نشریه «یدیعوت احرونوت» نیز  تأکید کرد که توقف حملات نظامی بدون محدودساختن توانایی تسلحیاتی حماس و بدون بازگشت نظامیان و غیر نظامیان زندانی در غزه یک شکست سیاسی سخت است که هزینه‌های بیشتری را در آینده بر دوش اسرائیل خواهد نهاد.

این آتش‌بس پس از 11 روز جنگ در نوار غزه تحقق یافته که در آن 232 فلسطینی ازجمله 65 کودک و 39 زن و 17 کهنسال به شهادت رسیده و 12 اسرائیلی کشته و صدها تن از آنان زخمی شدند.

«محمد اشتیه»، نخست وزیر تشکیلات خودگردان، ضمن استقبال از موفقیت در توقف حملات اسرائیل به غزه تأکید کرد که دولت در حال تنظیم پرونده‌ای از جنایات اسرائیل در حق کودکان و زنان برای ارسال به دادگاه جنایی بین‌المللی است.

سازمان ملل اعلام کرد که کمیساریای حقوق بشر هفته آینده برای بررسی تحولات سرزمین‌های فلسطینی جلسه فوق‌العاده برگزار خواهد کرد.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا