اجتماعیخبر اولسرخط خبرها

مارهای کشنده در عراق و خطرات متقابل آنها و انسان‌ها برای یکدیگر

عراق مارهای سمی از جمله مار جعفری، کبرای مصری، افعی کردستان و افعی فارسی دارد که در محیط های مختلفی از جمله مناطق بیابانی، مناطق مرطوب و مناطق کوهستانی زندگی می کنند.

میدل ایست نیوز: «حسین المنشداوی»، از کشاورزان منطقه ذی قار عراق هربار که برای رفتن به زمین زراعی خود در منطقه سید دخیل بیرون می رود، چکمه ای محکم و بلند به پا می کند.

اما شاید این مساله به ذهن خطور کند که او برای گل یا خارهایی که روزانه از زمینش جمع می کند، چکمه می پوشد، در صورتی که ترس از موجودی بسیار خطرناک که در زمین هایش زندگی می کند، او را وادار به این کار کرده است.

این موجود مار جعفری است که در عراق به عنوان مار «سید دخیل» شناخته می شود، چرا که افراد زیادی را در این منطقه قربانی می کند و یکی از خطرناک ترین مارها در جهان است.

این کشاورز در گفت وگویی با سایت «الحرة» عنوان کرد که پسرعمویش سال گذشته توسط این نوع مار گزیده شد و پیش از اینکه به درمانگاه روستا برسد، خون از چشمان و بینی اش جاری شد.

میهمان شب

پیش از سال 2017، این مار سالانه حدود 5 الی 6 نفر را در این روستا به کام مرگ می کشاند اما یک سال و نیم است که درمانگاه نزدیک این روستا، پادزهر این نوع مار را برای جلوگیری از مرگ پس از نیش مار را تزریق می کند.

در شب های تابستان که کشاورزان از فضای خوب باغ هایشان استفاده می کنند، این مارها نیز که با صلیبی در سرشان متمایز شده اند، برای جست وجوی غذا پرسه می زنند.

«سمیر مرتضی»، کارشناس محیط زیست معتقد است که سوء فهم منجر به درگیری های کشنده بین اهالی روستا و مارها شده است اما از زمانی که پادزهر سم این مارها در درمانگاه منطقه یافت می شود، این مارها هستند که فقط قربانی می شوند.

وی به الحرة گفت که کشاورزان از ترس نیش این مارها که کشنده است و درد زیادی دارد، ده‌ها مار را سالانه از بین می برند.

این کارشناس محیط زیست می گوید که کشاورزان بخاطر ترس از مار جعفری، انواع دیگری از مارها که سمی نیستند هم می کشند.

وی اشاره کرد که این مارها برای محیط زیست بسیار مفید هستند و حیوانات موذی نظیر موش ها و آفت ها را از بین می برند اما کشاورزان آنها را به کثرت می کشند.

اما کشتن مار با توجه به ترس اهالی، به شغل برخی از افراد تبدیل شده، همانند «جعفر الموسوی»، که در تابستان به کشتن مارها مبادرت می کند و بابت هر مار 2 هزار دینار از اهالی دریافت می کند.

وی که برخی اوقات ده مار در روز از بین می برد، درآمد روزانه اش به 20 هزار دینار می رسد، اما سمیر مرتضی می گوید تلاش می کند افرادی را که مارها را می کشند، به سمت تشخیص مار سمی از غیرسمی تشویق کند.

تلاش برای آگاهی بخشی

«احمد سامی»، یکی از عراقی هایی است که سعی دارد از طریق شبکه های ارتباط جمعی به آگاهی بخشی در خصوص مارها اقدام کند.

وی در گفت وگویی با الحرة، علت افزایش ظهور مارها در تابستان را گرمای زیاد می داند و اینکه مارها در این هوا به دنبال خنکی و غذا هستند.

این شخص با اشاره به اینکه هراندازه ظهور مارها بیشتر شود شمار تلفات آنها نیز بالا می رود، گفت مار فقط در صورت ترس حمله می کند چرا که انسان در سبد غذایی مارها نیست.

گفتنی است عراق مارهای سمی از جمله مار جعفری، کبرای مصری، افعی کردستان و افعی فارسی در خود جای داده است.

همه این مارهای کشنده در محیط های مختلفی از جمله مناطق بیابانی، مناطق مرطوب و مناطق کوهستانی در کردستان زندگی می کنند.

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا