اجتماعیاقتصادیسرخط خبرها

تداوم سقوط بی‌سابقه پول ملی یمن و افزایش شدید قیمت اجناس

ارزش پول ملی یمن با سقوط بی‌سابقه به 930 ریال در برابر هر دلار رسید.

میدل ایست نیوز: ارزش پول ملی یمن با سقوط بی‌سابقه به 930 ریال در برابر هر دلار رسید.

در همین رابطه، «هاشم محمد»، مالک صرافی در عدن گفت: هر دلار امریکا 935 تا 940 ریال یمن فروخته می‌شود که تاکنون بی‌سابقه بوده است و پیش‌بینی می‌کنیم تا زمانی که راهکارهایی فوری برای آن بکار گرفته نشود، سقوط ارزش پول ملی ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: بسیاری از صراف‌ها از خرید ریال به دلیل نداشتن ارز خارجی خودداری می‌کنند.

در این میان، شهروندان یمنی از افزایش قابل ملاحظه قیمت اجناس و کالاها به دلیل کاهش شدید ارزش ریال ناراضی هستند و یکی از شهروندان یمنی که نخواست نامش ذکر شود، گفت: افزایش دیوانه‌وار قیمت‌ها به وخامت هرچه بیشتر وضعیت معیشتی مردم یمن منجر شده است.

صدها شهروند یمنی روز گذشته در تعز در اعتراض به وخامت اوضاع معیشتی دست به تظاهرات زدند.

از زمان شناورسازی نرخ ارز در سال 2017، قیمت ریال یمن بدون دخالت بانک مرکزی بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می شود.

حمله ائتلاف تحت رهبری عربستان به یمن در مارس2015، به اقتصاد این کشور به شدت ضربه زد. با وجودی که آمار رسمی در این مورد وجود ندارد شواهد نشان می دهد که تولید ناخالص داخلی از اواخر سال 2014 تاکنون 39 درصد کاهش داشته و نرخ رشد اقتصادی یمن بر اساس آمار بانک جهانی در سال 2015 (16.5- درصد)، در سال 2016 (13.6- درصد)، در سال 2017 (5.9- درصد) و در سال 2018 (2.7- درصد) بوده است.

در گزارش بانک جهانی آمده این جنگ توقف و رکود فعالیت های اقتصادی، کاهش قابل توجه بازار کار و فعالیت بخش خصوصی و فرصت های تجاری و درنتیجه افزایش بیکاری را موجب شده است. همچنین پیش‌بینی می شود فقر در سال 2021 همچنان بر بیش از سه چهارم جمعیت یمن حاکم باشد، در حالی که درآمد متوسط روزانه یمنی‌ها به زیر 3 دلار رسیده است و تقریبا نیمی از جمعیت در روز کمتر از 1.90 دلار آمریکا درآمد دارند.

بر اساس برآورد سازمان ملل ۱۶ میلیون یمنی معادل بیش از نیمی از جمعیت این کشور، علیرغم کمک‌های بشردوستانه بین المللی، بطور جدی دچار کمبود مواد غذایی هستند. بحران گرسنگی یمن در حال تبدیل شدن به فاجعه است. حداقل ۸۵۰۰۰ کودک جان خود را از دست داده‎اند. پیش بینیهای مربوط به ناامنی غذایی نشان می‌دهد که در صورت عدم اقدامات فوری، قحطی ملی نزدیک است.

حملات عامدانه ائتلاف سعودی به غیرنظامیان یمنی و زیرساخت های این کشور به عنوان تاکتیکی جنگی در این کشورهمچنان قربانی می گیرد. گرسنگی تبدیل به سلاحی جنگی شده است. به گفته کارشناسان، ائتلاف سعودی برای منزوی کردن نیروهای یمنی، مزارع، قایقهای ماهیگیری و کارخانه ها را بمباران می‌کند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا