خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

آیا طرح «نبیه بری» موجب خروج از بن بست تشکیل دولت در لبنان می شود؟

نبیه بری به‌زودی نتایج رایزنی‌‌های خود با نیروهای سیاسی لبنان را به اطلاع رئیس جمهور و بشارة الراعی، رهبر مسیحیان لبنان خواهد رساند.

میدل ایست نیوز: با وجود همه نشانه‌هایی که موجب بدبینی می‌شود، نیروهای سیاسی لبنان تلاش‌هایی را برای خروج از بن‌بست تشکیل دولت در لبنان آغاز کرده‌اند که به خصوص با ازسرگیری مشورت‌های سیاسی رئیس مجلس لبنان وارد فاز تازه‌ای شده است.

یک منبع نزدیک به «نبیه بری»، رئیس مجلس لبنان، تأکید کرد که تحرکات مثبتی آغاز شده و بری به‌زودی نتایج رایزنی‌‌های خود با نیروهای سیاسی لبنان را به اطلاع رئیس جمهور و بشاره الراعی پاتریارک مارونی(رهبر مسیحیان لبنان) خواهد رساند.

این منبع تأکید کرده که هنوز تحول بنیادینی رخ نداده زیرا «جبران باسیل»، رئیس جریان ملی آزاد و داماد رئیس جمهور، همچنان بر داشتن دو وزیر مسیحی پافشاری می‌کند و مسئله وزارت دادگستری و کشور هم حل نشده و «سعد الحریری» هم حاضر نیست دولتی تشکیل دهد که عون و تیم سیاسی او یا هر تیم سیاسی دیگری به وی دیکته کنند.

با وجود این اختلافات، این منبع نزدیک به رئیس مجلس لبنان گفته که مشکلات رو به حل خواهد رفت چون بری عزم خود را جزم کرده و معتقد است که اتلاف وقت بیشتر جائز نیست.

در چنین فضایی و در حالی که نیروهای سیاسی لبنان نیز به ایجاد تنش تهدید می‌کنند، «جبران باسیل» طی اظهاراتی از رئیس جمهور خواست که اگر مهلت دو هفته‌ای مطرح‌شده ازجانب نبیه بری هم به نتیجه‌ای نرسید، «میز گرد گفت‌وگوی سیاسی» تشکیل دهد.

او گفت که وقتی همه بفهمند که واقعا چه می‌گذرد بازار شایعه‌پردازی کساد می‌شود و به سمت حل مستقیم مشکل می‌رویم و افزود که اگر کسی در چنین گفت‌وگویی حاضر نشود سراغ طرح‌های دیگر و فشارهای بیشتر برای تشکیل دولت می‌رویم.

باسیل که ازجانب الحریری به عنوان متهم اصلی مانع‌تراشی در روند تشکیل دولت معرفی می‌شود تأکید کرد که از اقدامات رئیس مجلس عراق با همکاری حزب‌الله لبنان برای تسریع در روند تشکیل دولت کاملاً حمایت می‌کند و بار دیگر نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه را به «عذرتراشی‌های واهی» متهم کرد.

او گفت که هر بهانه تازه‌ برای عدم تشکیل دولت را از میان برمی‌داریم و هر کاری که لازم باشد تا دولت تشکیل شود انجام می‌دهیم «چون ما دولت می‌خواهیم و می‌خواهیم که این دولت به ریاست سعد الحریری باشد».

هم‌زمان سعد الحریری در جلسه‌ اعضای فراکسیون «المستقبل» تازه‌ترین تحولات سیاسی لبنان و تلاش‌های انجام شده برای تشکیل دولت را بررسی کرد.

یک منبع نزدیک به الحریری تأکید کرد که وی آماده همکاری با طرح رئیس مجلس لبنان و منتظر موضع‌گیری رئیس جمهور است که تا اینجای کار به نظر نمی‌آید در مواضعش تغییری پیش آمده باشد.

این منبع گفت که اگر طرح نبیه بری به نتیجه نرسد، الحریری به گزینه‌های گوناگون ازجمله انصراف از تشکیل کابینه و استعفا از نمایندگی مجلس فکر می‌کند هرچند نزدیکان وی با این دو گزینه به‌شدت مخالف‌اند.

این همه در حالی است که از روز دوشنبه در چارچوب ابتکار عمل نبیه بری، تحرکات سیاسی در لبنان افزایش یافته است. در این راستا نبیه بری با سعد الحریری و سعد الحریری با نخست‌وزیران سابق لبنان دیدار کرد. همچنین جبران باسیل با «حسین الخلیل» معاون سیاسی دبیر کل حزب الله و «علی حسن الخلیل» معاون رئیس مجلس لبنان دیدار کرد.

حسین الخلیل و علی حسن الخلیل همواره فرستادگانی بوده‌اند که نقش پررنگی در حل اختلافات سیاسی در لبنان داشته‌اند و هم‌اکنون نیز بسیاری منتظر نتایج دیدارهای آنها با سران سیاسی لبنان اند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا