خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

العربی الجدید: الحشد الشعبی درصدد برگزاری اولین رژه نظامی خود در سالروز صدور فتوای مرجعیت

سازمان الحشد الشعبی در نظر دارد که در هفتمین سالروز تأسیس این تشکیلات نظامی برای اولین بار یک رژه نظامی برگزار کند.

میدل ایست نیوز:‌ سازمان الحشد الشعبی در نظر دارد که در هفتمین سالروز تأسیس این تشکیلات نظامی برای اولین بار یک رژه نظامی برگزار کند.

روز 13 ژوئن سالروز صدور فتوای تاریخی مرجعیت عالی شیعه درباره جهاد کفائی با داعش و تشکیل نیروهای الحشد الشعبی در سال 2014 است. پس از آن در سال 2016 مجلس عراق طی مصوبه‌ای نیروهای حشد را به‌عنوان یک تشکیلات نظامی رسمی در کشور به رسمیت شناخت و برای آن بودجه تعیین کرد.

یک مقام بلندپایه عراقی به پایگاه خبری «العربی الجدید» گفت که نیروهای حشد خود را  برای برگزاری یک رژه بزرگ با حضور گروه‌های مختلف ذیل حشد آماده می‌کنند و می‌خواهند رژه‌ای از نوع آنچه ارتش و پلیس سال گذشته در صدمین سالروز تأسیس خود برگزار کردند برگزار کنند.

این مقام گفت که این رژه به صورت متمرکز برگزار خواهد شد و در این باره موافقت‌های لازم از فرمانده کل نیروهای مسلح گرفته شده و او نیز خواستار آن شده که این رژه با هماهنگی ستاد عملیات مشترک برگزار شود اما معلوم نیست که شخص «مصطفی الکاظمی» در رژه شرکت کند یا نه.

به گفته این مقام این رژه به احتمال قوی در پایگاه نظامی اشرف در استان دیالی که پیش از این مقر نیروهای مجاهدین خلق ایران بود برگزار می‌شود.

براساس این گزارش این رژه قرار است روز 14 ماه جاری میلادی برگزار شود اما هنوز زمان و مکان آن قطعی نشده است و ممکن است تغییراتی در برنامه آن پیش آید، به‌خصوص که برخی گروه‌های تابع حشد خواستار برگزاری مفصل رژه هستند.

این منبع افزوده که گروه‌های حشد عتبات هم هنوز درباره شرکت کردن در این رژه تصمیم خود را نگرفته‌اند.

«رعد الدهلکی»، نماینده ائتلاف القوی العراقیه، برگزاری چنین رژه‌ای در شرایط کنونی عراق و پس از حوادث اخیر در پی بازداشت یک مقام بلندپایه حشد را دارای یک پیام سیاسی روشن به نیروهای داخلی و خارجی عراق می‌داند.

او گفت که این رژه با هدف نشان دادن قدرت نظامی و سیاسی حشد برگزار می‌شود.

ازسوی دیگر «فاضل الفتلاوی»، عضو ائتلاف فتح (شاخه نظامی الحشد الشعبی) تأکید می‌کند که حشد مانند هر تشکیلات نظامی دیگری در عراق از حق اجرای رژه در سالروز تأسیس خود برخوردار است و این برنامه با موافقت و هماهنگی فرمانده کل نیروهای مسلح برگزار می‌شود.

او هرگونه تلاش برای ارسال پیام سیاسی در این رژه را سخنی بی اساس دانست و گفت که قدرت حشد چیزی جدا از قدرت حکومت عراق نیست و پیام آن متوجه گروه‌های تروریستی و طرف‌های خارجی‌ای است که خیرخواه عراق نیستند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا