خبر اولدیدگاهسرخط خبرهاسیاسی

اهمیت اقتصادی و جغرافیایی استان راهبردی مارب برای انصارالله و دولت مستعفی یمن چیست؟

جنگ بر سر استان راهبردی مارب میان نیروهای انصارالله و دولت مستعفی یمن که از حمایت ائتلاف عربی برخوردار است همچنان با شدت ادامه دارد.

میدل ایست نیوز: جنگ بر سر استان راهبردی مارب میان نیروهای انصارالله و دولت مستعفی یمن که از حمایت ائتلاف عربی برخوردار است همچنان با شدت ادامه دارد.

پس از تسلط شورای انتقالی جنوب یمن که مورد حمایت امارات قرار دارد بر عدن در اوایل اوت سال 2019 میلادی، استان مارب عملا نقش پایتخت دولت مستعفی را ایفا می‌کند و نیز به دلیل منابع سرشار نفت و گاز از اهمیت بسزایی برخوردار است. این در حالی است که انصارالله هم به دلیل دستیابی به این منابع و تکمیل تسلط خود بر همه شهرهای شمالی یمن سخت به دنبال کنترل استان مارب است.

تحرکات هیات عمانی برای حصول آتش‌بس در یمن

نبردها در مارب در حالی ادامه دارد که هیاتی از عمان در پنجم ماه ژوئن جاری وارد صنعاء شدند تا با رهبران انصارالله درباره آتش‌بس مذاکره کند.

در همین رابطه، «محمد بن عبدالسلام»، سخنگوی رسمی انصارالله گفت: هیات عمانی بر اساس اصل حسن هم‌جواری و منافع مشترک برای گفت‌وگو وارد صنعاء شد.

«احمد عوض بن مبارک»، وزیر امور خارجه دولت مستعفی یمن نیز در سفر به مسقط با مقامات عمانی درباره تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ رایزنی کرد.

عمان در 6 ژوئن آتی در بیانیه‌ای بر موضع حمایتی خود از دولت مستعفی و وحدت و ثبات این کشور در دیدار با وزیر امور خارجه یمن تاکید کرد.

تاثیر نبرد مارب در تعیین‌تکلیف جنگ یمن

«فهد سلطان»، روزنامه‌نگار و نویسنده یمنی معتقد است که استان مارب نقطه عطف و یکی از مهم‌ترین پرونده‌ها در تعیین‌تکلیف جنگ یمن به سود انصار الله و پیروزی بر ائتلاف عربی به رهبری عربستان به شمار می رود.

سلطان افزود: تسلط انصارالله یمن بر مارب به معنای مرحله پایان پرونده دولت مستعفی خواهد بود به ویژه که وزارت دفاع، نفت و گاز در مارب قرار داد و افزون بر آن باید اهمیت بسزای این استان و موقعیت جغرافیایی سوق الجیشی آن را هم در نظر گرفت.

این روزنامه‌نگار یمنی در گفت‌وگو با الخلیج اونلاین گفت: مارب شریان اقتصادی و خط دفاعی پایانی دولت مستعفی یمن است و از دست آن می‌تواند طومار این دولت را درهم بپیچد.

اهمیت اقتصادی و جغرافیایی مارب

«محمد الصالحی»، تحلیلگر امور سیاسی یمن در این باره اظهار داشت: «مارب اهمیت بسیاری برای هر دو طرف درگیری دارد و مرکز فرماندهی و استقرار ارتش دولت مستعفی در استان‌های شمالی است و بزرگترین پایگاه این دولت و اردوگاه‌های نظامی ائتلاف عربی در مارب قرار دارد.

الصالحی درباره اهمیت مارب برای انصارالله گفت: مارب به منزله دروازه ورود به استان‌های شرقی چه حضرموت، شبوه و یا المهره به شمار می رود و بدون تسلط بر مارب نمی توان به آن دست یافت همچنین این استان در نزدیکی عربستان قرار دارد و می‌تواند مایه نگرانی و بیم شدید این کشور شود.

وی افزود: علاوه بر موارد گفته شده، مارب و حضرموت دو استان اقتصادی یمن محسوب می شوند و تلاش انصارالله برای تسلط بر مارب به خاطر دو موضوع ذیل است: اهمیت جغرافیایی و منابع غنی نفت و گاز.

الصالحی تاکید کرد: هدف انصارالله از زمان آغاز درگیری‌ها، شکست ائتلاف و دولت مستعفی از طریق تسلط بر مارب بوده است چرا که این استان گرانیگاه و ستون فقرات این دولت است به خصوص که وضعیت در استان‌های جنوبی پس از کودتای شورای انتقالی متشنج است.

وی در پایان گفت: انصارالله خواهان پیروزی نظامی در مارب است تا در مذاکرات برگه برنده را داشته باشد به ویژه که تسلط بر مارب تقریبا به معنای پایان حضور دولت مستعفی در شمال یمن است.

منبع
الخلیج اونلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا