اقتصادیسرخط خبرهاسیاسی

هشدار کمیسیون دارایی پارلمان عراق نسبت به افزایش نرخ دلار و تاثیر آن بر قیمت اجناس

کمیسیون دارایی پارلمان عراق اعلام کرد در صورتی که دولت اقدامات مناسب را اتخاذ نکند، افزایش قیمت دلار تا 1600 ادامه خواهد داشت.

میدل ایست نیوز: کمیسیون دارایی پارلمان عراق اعلام کرد در صورتی که دولت اقدامات مناسب را اتخاذ نکند، افزایش قیمت دلار تا 1600 ادامه خواهد داشت.

«جمال جوکر»، عضو کمیسیون دارایی پارلمان عراق گفت: پارلمان حق یا اختیار دخالت و یا توقف دست‌اندازی در قیمت دلار در برابر دینار را ندارد و وزات دارایی و بانک مرکزی عراق باید به مسئولیت خود در این باره عمل کنند.

وی در اظهارنظری درباره افزایش قیمت دلار به 1500 دینار گفت: در صورتی که دولت اقدامات لازم برای کنترل بازار را انجام ندهد، قیمت دلار می‌تواند تا 1600 دینار افزایش پیدا کند.

جوکر در ادامه فراکسیون‌های سیاسی را به نقش داشتن در بخشی از افزایش قیمت دلار متهم کرد چرا که با افزایش قیمت دلار و گنجاندن آن در بودجه سال 2021 میلادی موافقت کرد.

دولت عراق در اواخر سال گذشته تصمیم گرفت تا نرخ دلار را از 1200 دینار به 1450 دینار افزایش دهد و آن را در بودجه سال جاری اعمال کند تا فشار ناشی از بحران اقتصادی جاری به دلیل شیوع اپیدمی کرونا و کاهش جهانی قیمت نفت را کاهش دهد.

بانک مرکزی عراق نیز در این میان با اقداماتی نظیر فروش دلار با قیمت رسمی برای افرادی که قصد سفر خارجی دارند، تلاش کرد تا بخشی از این افزایش قیمت دلار را جبران کند.

بانک مرکزی عراق در بیانیه‌ای تصریح کرد: با هدف تسهیل دستیابی شهروندان به ارز خارجی (دلار) برای مسافرت خارجی، تحصیلات و درمان، بانک مرکزی ارز مورد نیاز شهروندان را تامین خواهد کرد.

در همین رابطه، «فاضل جابر»، عضو پارلمان عراق خواستار استفاده از افزایش قیمت نفت برای کاهش فشار بر شهروندان شد و اظهار داشت: به دلیل افزایش قیمت دلار مشکلات معیشتی اقشار ضعیف و کم‌درآمد تشدید شده است.

وی با بیان اینکه مازاد حاصل از فروش نفت باید به صورت بهینه در راستای خدمت به شهروندان به خصوص اقشار ضعیف و کم‌درآمد استفاده شود، اظهار داشت: نرخ نفت اکنون از مرز 70 دلار فراتر رفته است، این در حالی است که نرخ نفت در بودجه 45 دلار محاسبه شده است و باید از مازاد درآمد برای حل بحران اقتصادی استفاده شود.

«علی السلامی»، پژوهشگر امور اقتصادی در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: نرخ دلار اوایل سال جاری با ثبات نسبی همراه بود اما طی هفته‌های اخیر افزایش یافته است که نشانگر دست‌اندازی برخی طرف‌ها برای خرید دلار با نرخ رسمی از بانک مرکزی است تا آن را با قیمت بیشتر بین دو هزار تا سه هزار دینار برای هر دلار در بازار سیاه بفروشد.

السلامی در پایان اظهار داشت: این افزایش قیمت دلار تاثیر منفی بر نرخ اجناس و کالاها داشته است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا