خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

گزارش «العرب» از جزئیات مذاکرات هیئت امنیتی عمانی با مقامات انصارالله

هیئت ارسالی ازجانب سلطان عمان به صنعاء با هدف بررسی طرح آتش‌بس پیشنهادی نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن بوده است.

میدل ایست نیوز: منابع سیاسی در گفت‌وگو با نشریه «العرب» یمنی اخبار منتشرشده درباره مذاکرات جاری پیرامون نحوه تقسیم قدرت در یمن در مرحله بعد از آتش‌بس را بی اساس دانستند و تأکید کردند که هنوز مذاکره درباره چنین مسائلی بسیار زود است.

این منابع تأکید کرده‌اند که هیئت ارسالی ازجانب سلطان عمان به صنعاء با هدف بررسی طرح آتش‌بس پیشنهادی نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن بوده که کشورهای غربی نیز از آن حمایت می‌کنند.

ابهام در اعضای هیئتی که از عمان به یمن رفته نشان می‌دهد که پرونده یمن در عمان همچنان پرونده‌ای امنیتی و نه سیاسی و دیپلماتیک است و زیر نظر «سلطان بن محمد النعمانی»، رئیس دربار عمان، اداره می‌شود.

استقبال گرم و سطح بالای مقامات انصارالله از این هیئت عمانی با وجود اینکه این هیئت خالی از هر مقام دیپلماتیک بوده نشان‌دهنده توجه انصارالله به اهمیت این سفر است.

ناظران اوضاع در کشورهای عربی می‌گویند که عمان همچنان پرونده یمن را به چشم مسئله امنیت ملی خود می‌بیند.

منابع آگاه به «العرب» گفته‌اند که این هیئت که در صنعاء با «مهدی المشاط» و در صعده با «عبدالملک الحوثی» دیدار کرده حامل پیام‌هایی ازجانب امریکا و اروپا درباره عواقب خودداری انصارالله از پذیریش پیشنهادهای آتش‌بس و ادامه حملات در مأرب بوده است.

«محمد عبدالسلام»، سخنگوی انصارالله و رئیس هیئت مذاکره‌کننده انصارالله که خود بیشتر ساکن مسقط است، نیز با انتشار توئیتی نوشت که در دیدارهای هیئت عمانی پیام‌هایی درباره مسائل انسانی و دیگر مسائل مرتبط با موضوع یمن ردوبدل شد.

به گفته این منابع، انصارالله اصرار دارند که موضوع جنگ و آتش‌بس با عربستان و توقف حملات به عربستان چیزی جدا از جنگ در جبهه داخلی به طور خاص در مأرب است.

سفر هیئت عمانی به مسقط هم‌زمان با سفر «احمد عوض بن مبارک»، وزیر خارجه دولت مورد حمایت عربستان در یمن، به مسقط و دیدارهای وی با مقامات عمانی از جمله وزیر خارجه عمان و همچنین سلطان بن محمد النعمانی، وزیر دربار و مسئول پرونده یمن در عمان انجام شده است.

از سوی دیگر، مارتین گریفیتس، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن، در سفر تهران با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، دیدار و در خصوص ابعاد مختلف بحران یمن و راه های دستیابی به صلح و ثبات در این کشور به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

وزیر امور خارجه ایران در این دیدار ضمن تشریح دیدگاه های ایران ایران در زمینه پایان یافتن بحران یمن، به تحولات پس از آغاز بحران در این کشور اشاره و بر ضرورت رفع محاصره از مردم این کشور و تسهیل ارائه کمک های انسانی به مردم یمن تاکید کرد.

مارتین گریفیتس نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این دیدار ظریف را در جریان نتایج مذاکرات خود با طرف های ذیربط در خصوص بحران یمن قرار داد.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا