خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

واکسن کرونا ابزاری برای تبلیغات احزاب سیاسی لبنان

نیروهای سیاسی لبنان می‌کوشند از راه‌های گوناگون وارد عرصه واکسیناسیون شوند و به آن به چشم یک سرمایه‌گذاری پرسود نگاه می‌کنند.

میدل ایست نیوز: «فراس» منتظر اعلام نوبتش ازسوی وزارت بهداشت لبنان برای زدن واکسن نشد، چون یکی از احزاب لبنانی با هدف جلب محبوبیت در میان هوادارانش برای او واکسن بدون نوبت تهیه کرد.

با اینکه دولت لبنان با همکاری نهادهای بین‌المللی واکسن رایگان برای شهروندان تأمین کرده بود، باز هم احزاب با اهداف تبلیغاتی وارد میدان شدند تا به معرکه‌گیری خود ادامه دهند. این در حالی است که لبنان در وضعیت اقتصادی شبه فروپاشیده قرار دارد.

فراس (52 ساله) می‌گوید که از طریق یکی از احزاب واکسن اسپوتنیک دریافت کرده (او از آوردن نام حزب خودداری می‌کند): «اول کار برای واکسیناسیون ثبت‌نام کردم و منتظر ماندم که نوبتش برسد، اما دیدم خیلی مانده تا نوبتم بشود، برای همین در لیست‌های احزاب اسم خودم و همسرم را نوشتم».

وزارت بهداشت لبنان واکسن‌های فایزر و استرازینیکا را برای ساکنان لبنان به صورت رایگان تهیه کرده، اما احزاب از طریق شرکت‌های خصوصی واکسن روسیه‌ای را به قیمت 38 دلار برای دو دوز می‌فروشند، یعنی معادل 75 درصد حقوق پایه در لبنان.

فراس که 6 ماه است بیکار است، یکی از 60 هزار نفری است که ازطریق احزاب واکسن دریافت کرده‌اند. تاکنون در سرتاسر لبنان 900 هزار نفر واکسن دریافت کرده‌اند. وزارت بهداشت لبنان با کمک بانک جهانی 34 میلیون دلار واکسن خریداری کرد.

یک مقام در کمیته ملی کرونای لبنان تأکید می‌کند که نیروهای سیاسی می‌کوشند از راه‌های گوناگون وارد این میدان شوند و به آن به چشم یک سرمایه‌گذاری پرسود نگاه می‌کنند.

بسیاری ناظران می‌گویند که وضعیت فروپاشی اقتصادی در لبنان فرصتی در اختیار احزاب و نیروهای سیاسی لبنان قرار داده تا در پی جلب مردم برآیند و در این راستاست که بسیاری از آنها در کنار تعدادی از افراد ثروتمند که سودای سیاسی دارند مراکزی برای ارائه کمک‌های بهداشتی و توزیع ماسک و دستگاه‌های محاسبه اکسیژن و سپس واکسن راه انداخته‌اند.

احزاب تشکیل‌دهنده جریان المستقبل به ریاست «سعد الحریری» ازجمله این احزاب هستند. «عبدالسلام موسی»، مسئول روابط عمومی جریان المستقبل، می‌گوید که تاکنون 7 هزار نفر ازطریق این جریان واکسن روسیه‌ای دریافت کرده‌اند و تا هفته‌های آینده نیز ده‌ها هزار دوز دیگر وارد خواهد شد.

حزب القوات اللبنانیه به ریاست «سمیر جعجع» نیز از نخستین احزابی بود که وارد این میدان شد و در مناطق تحت نفوذ خود واکسیناسیون را آغاز کرد. «انطوان حبشی»، نماینده این حزب در مجلس لبنان، می‌گوید که تاکنون 1600 تن ازطریق این حزب واکسن دریافت کرده‌اند.

او می‌گوید که این حزب از طریق دریافت کمک‌های خیریه از لبنانی‌های خارج از کشور پول لازم برای واردات واکسن را به دست آورده است.

«الیاس ابوصعب»، وزیر سابق و عضو جریان ملی آزاد، به ریاست «جبران باسیل» و نزدیک به رئیس جمهور لبنان، هم یک بیمارستان خصوصی در بیروت را به مدت یک سال اجاره کرده و اعلام کرده که به زودی «20 هزار دوز واکسن فایزر را دریافت می‌کند تا به صورت رایگان واکسیناسیون را آغاز کند».

در این میان حزب الله، که وزارت بهداشت لبنان را به دست دارد، وارد این بازی نشده است و به توزیع مواد غذایی و دارو در مناطق تحت نفوذ خود که از سال ها پیش برقرار است بسنده کرده است.

جبران باسیل، رئیس جریان ملی آزاد و داماد رئیس جمهور لبنان، هم قرار است به زودی تشکیلاتی برای تبادل دارو راه‌اندازی کند.

«جولیان کورسون»، مدیر اجرایی کمپین لبنانی افزایش شفافیت (لا فساد) می‌گوید با نزدیک شدن موعد انتخابات که قرار است در ماه مه سال آینده برگزار شود، نیروهای سیاسی لبنان که سابقه کهنی در فساد دارند سراغ روش‌های تازه تبلیغاتی رفته‌اند.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا