خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

اقدامات جدید عراق برای تامین مرزهایش با سوریه

عراق اخیرا اقداماتی نظیر نصب دوربین های حرارتی و برج های دیده بانی در مرزهایش با سوریه انجام داده است که نشان می دهد اعتمادی به وعده ها و اقدامات دولت سوریه برای تامین مرزهایش با عراق وجود ندارد.

میدل ایست نیوز: نیروهای امنیتی عراق برای دومین هفته پیاپی، اقداماتی برای تقویت امنیت مرزهای غربی کشور با سوریه در استان الانبار و نینوا، شامل استقرار یگان های بیشتر، نصب برج دیدبانی و دوربین های نظارتی و حفر خندق های جدید انجام دادند.

به گفته منابع نظامی عراقی در بغداد، این اقدامات جدید در مرزها در حالی انجام می شود که طی هفته های گذشته عناصر گروه تروریستی داعش با سوء استفاده از وضعیت آب و هوایی و کاهش دید در منطقه مرزی سعی در ورود از سوریه به خاک عراق را داشتند.

منابع مذکور در گفت وگویی با «العربی الجدید» تاکید کرد که اقداماتی نظیر استقرار یگان های جدیدی از ارتش و مرزبانی، حفر خندق های طولانی، نصب برجک های دیدبانی، دوربین های دید در شب علاوه بر نصب سیم خاردار و علائم هشدار دهنده صورت گرفته است.

روز گذشته «تحسین الخفاجی»، سخنگوی فرماندهی ستاد عملیات مشترک درباره عملیات تامین مرزها گفت این عملیات ادامه دارد و نتایج مطلوبی در پی داشته است. وی گفت: دوربین های حرارتی و برج ها تاثیر خود در نظارت و تعقیب تروریست ها را ثابت کرده است و نیروهای امنیتی توانسته اند به واسطه این اقدامات، گروه های تروریستی و راه های نفوذ آنها به عراق را پیگیری کنند.

«یحیی رسول»، سخنگوی نظامی مصطفی الکاظمی نخست وزیری عراق هم هفته گذشته گفته بود نخست وزیر دستور کنترل مرزها با سوریه و نصب دوربین های حرارتی و تقویت یگان های نظامی را داده است.

همزمان با این اقدامات، «جمعه عناد»، وزیر دفاع عراق از مقر لشکر 15 ارتش عراق در غرب استان نینوا در مرزها با سوریه، بازدید کرد.

در همین راستا، «احمد النعیمی»، کارشناس امور امنیتی و سیاسی عراق گفت که این اقدامات عراق نشان دهنده عدم اعتماد طرف عراقی به وعده ها و اقدامات نظام سوریه برای تامین مرزهایش با عراق است.

وی افزود: برخی محاسبات سیاسی مانع از آن می شود که دولت عراق، نظام سوریه را عامل نفوذ تروریست های داعشی به عراق یا عدم همکاری در پرونده کنترل مرزها متهم کند از این رو عراق ناچار است اقدامات بیشتری برای تامین مرزها انجام دهد.

النعیمی تاکید کرد: مساله ورود چند تروریست از سوریه به عراق، به معنای تهدید امنیتی خطرناکی است که ممکن است جان ده ها عراقی را بگیرد.

مسئولان امنیتی و نمایندگان پارلمان عراق بخشی از مسئولیت نفوذ عناصر داعش به عراق را بر عهده نیروهای نظام سوریه و نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) می دانند چرا که نوار مرزی مقابل عراق در سوریه از مناطقی در بوکمال و تنف تا دیرالزور و حسکه در شمال شرق سوریه توسط این نیروها کنترل می شود.

استان الانبار در غرب عراق یکی از خطرناک ترین استان های عراق است که از دست گروه تروریستی داعش آزاد شده است اما وضعیت جغرافیایی آن با توجه به مساحت زیاد صحرایی و نوار مرزی با سوریه اوضاع شکننده امنیتی را به وجود آورده است که این امر موجب تسهیل ورود داعش از سوریه به عراق و انجام عملیات می شود.

داعش از طریق ربودن، انفجار یا حمله به یکی از مراکز امنیتی می خواهد حضور خود را ثابت کند. مقامات امنیتی در الانبار همواره اعلام می کنند که طی عملیات تعقیب عناصر داعش شماری را کشته و یا دستگیر کرده اند اما شکاف های مرزی و تونل های مخفی موجب تسهیل بازگشت عناصر داعش و آمد و شد مجدد آنها می شود.

گروه تروریستی داعش هنوز با استفاده از برخی گذرگاه های مخفی بین مرز عراق و سوریه و همچنین شکاف های مرزی، وارد خاک عراق می شود و به فعالیت خود ادامه می دهد.

همچنین بخوانید

نارضایتی عراق از سوریه بابت عدم جلوگیری از نفوذ داعش از مرزها

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا