اجتماعیاقتصادیخبر اولسرخط خبرها

تصمیم عربستان در محدود کردن حج چه اثرات اقتصادی به همراه دارد؟

تصمیم عربستان برای برگزاری حج امسال با شهروندان و افراد مقیم در کشور، خسارت های قابل توجهی به بخش گردشگری دینی وارد می کند.

میدل ایست نیوز: برای دومین سال پیاپی و به علت چالش های بهداشتی که ویروس کرونا به همراه داشت، مقامات عربستان تصمیم گرفتند حج امسال را نیز با شهروندان و افراد مقیم در عربستان آن هم با شرایط ذکر شده و در کل با 60 هزار نفر برگزار کنند.

این تصمیم عربستان با هدف حفظ سلامتی حجاج و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در میان آنها اتخاذ شد.

وزارت حج و عمره عربستان اعلام کرد نزدیک به 60 هزار نفر فقط می توانند مناسک حج را ادا کنند که باید رده سنی شان بین 18 تا 65 سال باشد و واکسن کرونا دریافت کرده باشند و اولویت با کسانی است که پیش از این در حج شرکت نکرده اند.

حج سال گذشته نیز به علت انتشار ویروس کرونا با نزدیک به 10 هزار نفر از شهروندان و افراد مقیم عربستان برگزار شد در حالی که در سال 2019 و پیش از انتشار کرونا، نزدیک به 2.5 میلیون نفر از سراسر جهان در حج شرکت کردند.

خسارت های احتمالی

شرکت های گردشگری عربستان احتمال می دهند که با این تصمیم عربستان، خسارتشان میلیونی شود به خصوص با توجه به اینکه درآمدهای حج و عمره در سال به حدود 12 میلیارد دلار می رسید.

محدود کردن حج به شهروندان عربستانی و افراد مقیم این کشور همچنین طرح اصلاحاتی را که «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان تحت عنوان چشم انداز 2030 راه انداخت و شامل توسعه بخش گردشگری دینی با درآمد میلیارد دلار می شود را هم تضعیف می کند.

عربستان امیدوار است با آغاز سال 2030، از 6 میلیون حج گذار و 30 میلیون عمره گذار استقبال کند که بنابراین پیش بینی ها درآمدش سالانه از 50 میلیارد ریال فراتر می رود.

محدود کردن حج به شهروندان و افراد مقیم عربستان، این کشور را از درآمدهای بسیاری محروم می کند به گونه ای که میانگین خرجکرد حج گذار داخل عربستان به 7 هزار ریال (1866 دلار) اما هزینه حج گذار خارجی به میانگین 4 الی 5 هزار دلار می رسد.

این تصمیم همچنین کشور را از درآمد صدور روادید به ارزش 300 الی 500 ریال عربستان در ازای هر نفر محروم می کند.

یک مطالعه انجام شده متعلق به مرکز مشاوره های اقتصادی و اداری «السجینی»، حاکی از آن است که 40 درصد از هزینه های حجاج صرف اسکان و اقامت، 31 درصد برای حمل و نقل، 14 درصد برای هدایا، 10 درصد برای غذا و 5 درصد برای سایر هزینه ها می شود.

حجاج خارجی به بخش های مختلفی از جمله خرید قربانی برای ذبح، حمل و نقل و رستوران ها که درآمدهای زیادی برای کشور دارد، کمک می کنند و درخواست خرید ریال عربستان در کشورهای جهان افزایش می یابد.

بنابر ارزیابی های غیررسمی، نبود حجاج خارجی موجب از دست رفتن 200 هزار فرصت شغلی در بخش های خدمات، نگهبانی از چادرها، رانندگی، نظافت، حمل و نقل، پذیرایی، غذا، تجارت و بازاریابی می شود.

حمایت دولت

پیش از تصمیم عربستان به محدود کردن حج، «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه این کشور سلسله اقداماتی با هدف کمک به اشخاص و شرکت های عامل در بخش حج و عمره اتخاذ کرد.

این اقدامات با هدف کاهش اثرات مالی و اقتصادی ناشی از ویروس کرونا بر بخش های مربوط به حج و عمره انجام می شود.

معافیت اماکن اقامتی از پرداخت عوارض سالانه مجوز فعالیت های تجاری به مدت یکسال در مکه و مدینه، یکی از این اقدامات برای کمک به کاهش اثرات اقتصادی و مالی کرونا است.

تعویق در پرداخت هزینه های تمدید اقامت برای کارگران خارجی  در بخش حج و عمره و تمدید مجوزهای حمل و نقل در این بخش نیز از دیگر اقدامات در رابطه با کمک به خسارت دیدگان از محدودیت اعمال شده برای حج است.

وزارت حج و عمره عربستان پیشتر در بیانیه ای گفت که با توجه به تداوم انتشار ویروس کرونا و ظهور گونه های جهش یافته این ویروس در جهان، حج امسال در مجموع با 60 هزار نفر از شهروندان عربستانی و افراد مقیم در کشور برگزار خواهد شد.

وزارت بهداشت این کشور نیز درباره شرایط حجاج گفت حجاجی که قرار است در حج امسال شرکت کنند، باید یک یا دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده باشند و دست کم دو هفته از واکسیناسیون گذشته باشد و یا واکسینه شده و بهبود یافته باشند.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا