سرخط خبرهاسیاسی

دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب بر سر توقف تنش‌ها و بازگشت دولت به عدن تواقف کردند

نمایندگان دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب یمن نشستی با نظارت طرف سعودی در ریاض برگزار کردند تا تنش‌های 3 ماهه اخیر میان دو طرف را رفع کنند.

میدل ایست نیوز: نمایندگان دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب یمن شامگاه روز گذشته نشستی با نظارت طرف سعودی در ریاض برگزار کردند تا تنش‌های به وجود آمده میان دو طرف از 3 ماه پیش را رفع کنند.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) اعلام کرد: این نشست در فضایی مثبت و با نظارت تیم میانجی سعودی و به ریاست «محمد آل جابر»، سفیر عربستان در یمن برای اجرای توافق ریاض برگزار شد.

پس از آنکه جدایی‌طلبان جنوب یمن ریاض را در اواخر ماه ترک کردند، این نخستین نشستی است که به صورت رسمی رسانه‌ای می‌شود؛ «حسین منصور»، دبیرکل پیشین هیات دولت، نمایندگی دولت مستعفی و «ناصر الخبجی»، مذاکره‌کننده ارشد جدایی‌طلبان جنوب ریاست دو طرف مذاکره را برعهده داشتند.

خبرگزاری رسمی عربستان در ادامه اظهار داشت: دو طرف یمنی در این نشست بر توقف هر گونه تنش‌ و انجام اقدامات لازم برای حمایت و بازگشت دولت به عدن و همکاری و تلاش برای پیگیری و تکمیل اجرای توافق ریاض تاکید کردند.

تاکنون شورای انتقالی جنوب یمن یا دولت مستعفی یمن هیچ بیانیه‌ای درخصوص توقف تنش‌ها صادر کرده اند.

منابع دولتی یمن پیشتر تصریح کردند: پس از گذشت 3 ماه از خروج دولت مستعفی از عدن، عربستان بر فشارهای خود بر دو طرف برای بازگشت به توافق ریاض افزوده است.

به گفته منابع آگاه، قرار است شماری از وزرای دولت سهمیه‌ای طی ساعات آتی به عدن بازگردند تا در ادامه «معین عبدالملک»، نخست‌وزیر دولت مستعفی که از ماه مارس در ریاض به سر می برد، به عدن بازگردد.

این تحولات در حالی است که جدایی‌طلبان بر تحرکات خود برای تسبط بر نهادهای دولتی افزوده اند و طی هفته‌های اخیر، ساختمان خبرگزاری رسمی یمن «سبا» و روزنامه دولتی الثوره را به تصرف خود در آورده اند همچنین جدایی‌طلبان قراردادهایی با شرکت‌های خارجی برای تولید انرژی در شهر عدن امضا کرده اند که بخشی از اختیارات دولت به شمار می رود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا